Tv-våld gör tittaren arg på reklam

Ilskan gör att budskapet inte fastnar

NYHETER

Tv-våld och reklam går inte ihop.

De våldsamma programmen gör att tittaren blir arg och får sämre minne.

Det visar ny amerikansk forskning, uppger Resumé.

Det är forskare vid Iowa State University som kommit fram med de nya rönen.

Forskarna menar att det finns tre orsaker till att ilskan under ett våldsamt tv-program försämrar minnet.

För det första påverkar ilska och dåligt humör hjärnans möjligheter att ta till sig information. Samtidigt gör tittarens aggressiva sinnesstämning att möjligheten att minnas reklamen minskar radikalt.

För det tredje försöker arga och irriterade människor omedvetet att bearbeta sin ilska. Det gör att hjärnan är mer koncentrerad på annat och att reklamens budskap därför kommer i andra hand.

- När annonsörer hoppas på att tittarna tar in budskapet i reklamen, fokuserar tittarna istället på sig själva och försöker minska ilskan de fått genom det de har sett på tv, säger forskarna Brad J Bushman och Colleen M Phillips.

Andreas Alfredsson