Han ska lösa pendelkaoset

Citypendelns nye vd hoppas på full trafik till hösten

NYHETER

Citypendelns nye vd har själv drabbats av pendeleländet och förstår om folk börjar tröttna.

Men Hans Karlstrand vill inte kritisera sina företrädare.

- Det viktigaste är att få tågen att gå igen, säger han.

HAR SJÄLV fått vänta Hans Karlstrand tar pendeltåget till jobbet varje dag och har själv råkat ut för försenade tåg. "Det är mycket irriterande att stå och vänta på ett tåg som inte kommer eller är försenat", säger han.
Foto: URBAN ANDERSSON
HAR SJÄLV fått vänta Hans Karlstrand tar pendeltåget till jobbet varje dag och har själv råkat ut för försenade tåg. "Det är mycket irriterande att stå och vänta på ett tåg som inte kommer eller är försenat", säger han.

Hans Karlstrand är 54 år och har gedigen bakgrund inom transportsektorn. Han har bland annat varit flygplatschef på både Bromma och Arlanda, och vd på Volvo lastvagnar i Sverige.

Inte rädd för att misslyckas

Karlstrand blir Citypendelns fjärde vd under det knappt ett och ett halvt år som företaget funnits.

Han är inte rädd för att misslyckas med uppdraget att få ordning på Citypendeln.

- Allt är inte så eländigt som det ser ut, men visst återstår en hel del att lösa innan allt är perfekt.

Han började förra måndagen, den 2 april, och har ännu inte hunnit gå igenom problemen i detalj, men har egen erfarenhet som resenär.

Tar tåget varje dag

Citypendelns nye vd lever som han lär och tar pendeltåget varje dag till kontoret i Älvsjö. Först kör han bilen från hemmet i Uppsala till pendeltågsstationen i Märsta, där byter han till tåget.

Han har redan råkat ut för försenade och överfulla tåg.

- Det är mycket irriterande att stå och vänta på ett tåg som inte kommer eller är försenat. Passagerarna som klagar på att pendeltågen inte går i tid har naturligtvis fullständigt rätt.

"Vi måste bli tydligare"

Han vill inte utlova en exakt tidpunkt när pendeltågen åter ska gå enligt tidtabellen, men målet är full trafik till hösten.

- Då har vi fått fram en ny kull tågförare som kan börja köra tåg.

Enligt uppgifter till Aftonbladet saknas fortfarande mellan tio och tjugo tågförare. Något som Hans Karlstrand varken bekräftar eller dementerar.

Han erkänner att det finns brister i Citypendelns interna skötsel.

- Vi måste bli tydligare och fokusera på rätt saker. Tågen måste bli reparerade, så att de är ute i rätt tid på kvällar och morgnar.

Bristen på kunskaper i svenska sägs vara orsaken till varför förre vd:n Henri Moreau lämnade företaget.

- Ett svenskt bolag i Sverige bör nog ha en vd som kan prata med alla. För Citypendeln tror jag det är särskilt viktigt för att kunna föra en dialog med tågförare, verkstadsarbetare, fack och så vidare.

- Det är så lätt att missa nyanserna om man inte pratar svenska.

Hans Karlstrand är bolagets fjärde vd

Sven-Anders Eriksson