Volvo har haft det för lätt

NYHETER

I går hörde jag samma historia ett tjugotal gånger i telefon. Och läste den ännu fler gånger på mejlen.

Den berättades av olika personer. Unga, gamla, kvinnor och män men innehållet var i stort sett det samma.

"Jag gillar bilen. Jag har alltid kört Volvo och vill fortsätta köra Volvo. Men det är så mycket fel. Och när jag vill få hjälp med felen blir jag så nedlåtande bemött hos Volvohandlaren."

Kanske har Volvo haft det för lätt med alla hängivna kunder.

Åke Bergroth, en av alla som lättade sitt hjärta i telefon i går, körde hem med sin nya V70 från Bilia i Segeltorp söder om Stockholm, den Volvohandlare som enligt samstämmiga uppgifter leder bottenligan.

Läckte som ett såll

Nästa morgon upptäckte han att motorn läckte olja som ett såll och körde tillbaka till Bilia.

- Jag berättade för en säljare om problemet och fick svaret: Ring Volvo assistans, och så vände han på klacken och försvann. Jag hade kört 13 mil och de hade redan tappat allt intresse för mig!

- Dom är snorkiga, man blir illa bemött, dom fuskar med allt när man lämnar bilen på service och dom är dyra, säger Åke som alltid kört Volvo, som gillar sin nya bil men som inte tänker åka tillbaka till Bilia i Segeltorp.

Gårdagens avslöjande i Aftonbladet om Volvos kvalitetsproblem blev en av huvudnyheterna i radio och tv i går och förmodligen känner varenda svensk vid det här laget till eländet. Det ökar chansen att bli ödmjukt och respektfullt behandlad.

När man vet att man inte är ensam om problemen, inte är omotiverat gnällig, inte håller på att bli en rättshaverist, då är det lättare att ställa krav.