Yahoo satsar på porr i jakt på intäkter

NYHETER

I jakt på nya intäktsområden har den familjeanpassade Internetgiganten Yahoo i tysthet utvidgat sitt porrutbud. I sin shoppingsektion finns numera rubriken ”Sex”, som slussar besökaren vidare till ett stort utbud av videor och annat pornografiskt material.

- Visst. Vi erbjuder det här materialet av ekonomiska skäl, säger Björn Modée, vd för Yahoo Sverige.

Den amerikanska Internetgiganten Yahoo presenterade i dag en praktförlust för årets första kvartal. Nettoförlusten blev 11,5 miljoner dollar, vilket kan jämföras med första kvartalet 2000 då Yahoo redovisade en vinst på drygt 67 miljoner dollar. Resultatet innebär att 12 procent av de omkring 3 500 anställda på globala Yahoo kommer att sägas upp.

Samtidigt avslöjar tidningen Los Angeles Times att Yahoo i jakten på nya intäktsområden återlanserat sin porrsajt.

Två klick från Internetjättens shoppingportal finns en speciell vuxenavdelning, där besökaren kan välja och vraka mellan porrindustrins produkter.

Länkar till hårdporr från svenska Yahoo

Även svenska Yahoo har denna direktlänkning till sajter som kränger pornografiska videos, tidningar, och andra sexprodukter. Två klick från startsidan erbjuds allt ifrån ”Hardcore teensex” till amatörbilder på nakna svenskar. Allt går att köpa, för de som är beredda att betala.

Den svenska Yahoo-vd:n, Björn Modée, understryker att Yahoo Sverige inte tjänar några stora pengar på porren. Dessutom säger han att ”vuxenmaterialet” funnits på sajten i två år.

- Det här är ingen stor grej i Sverige. För oss handlar det om ytterst lite annonsintäkter, definitivt under 5 procent av annonsintäkterna, säger han.

Yahoo först ut

Internationellt sett är Yahoo först ut av de riktigt stora bolagen med att sälja porr i större skala. Den internationella ledande internetleverantören AOL tillåter inte försäljning av porr överhuvudtaget. Och Microsoft har begränsat sitt utbud till ”sensuella tjänster”.

Analytiker som uttalar sig i Los Angeles Times menar att Yahoo, som en av världen största portaler med 185 miljoner besökare varje månad, kan bli en stor spelare i porrbranschen. Ett faktum som genererar intäkter.

- Visst handlar detta om ekonomi, men då talar vi framför allt om internationella Yahoo, säger Björn Modée.

Men även svenska Yahoo erbjuder pornografiskt material?

- Det vore en mycket farlig väg om vi skulle börja censurera material som lagen tillåter, menar Modé.

Det finns inga moraliska betänkligheter?

- Det är lätt att sitta här och ha åsikter. Men min grundinställning är den att vi inte kan förbjuda material som lagen tillåter.

- Men samtidigt jobbar vi intensivt med att få bort olagligt material som exempelvis barnsex. Vi har ett mycket aktivt sammarbete med Rädda barnen och Rikskriminalen kring de här frågorna, säger Björn Modée.

Vilken målgrupp riktar sig Yahoo till?

- Vi har alla målgrupper.

Även barn?

- Visst. Men tyvärr ser Internet ut som det gör och, återigen, vi kan inte censurera.

- Däremot försöker vi göra den här typen av material mera svårtillgängligt och undvika att det hamnar på fel avdelningar, säger vd:n för Yahoo Sverige Björn Modée.

Den familjeanpassade portaljätten återlanserar sin sexsajt

Claes Thunblad