Maktskifte på rysk tv-station

Kritiska journalister fick sparken av nya ägaren

NYHETER

Nyheterna i den ryska tv-kanalen NTV bröts mitt under sändning på lördagsmorgonen.

Den nya ägaren, det statskontrollerade gasföretaget Gazprom, tog kontroll över tv-stationen och körde ut regeringskritiska journalister.

En ny ledning och nya journalister har nu tagit plats bakom spakarna i tv-huset.

NTV har fram till i år varit den enda rikstäckande ryska tv-kanal som inte styrts av staten.

Men i januari blev det statliga företaget Gazprom störste ägare i NTV.

Och i morse tog Gazprom över kanalen helt och hållet. Övertagandet skedde strax före gryningen, samtidigt som säkerhetsvakterna på NTV var mitt inne i ett skiftbyte.

Alla journalister som vägrar att samarbeta med statskontrollerade Gazprom fick omedelbart sparken. Flera av reportrarna gick istället direkt över till den mindre kanalen TNT och fortsatte sändningarna.

- Nu har vi ännu ett företag som ägs av staten. De använder samma logo och de presenterar sig som NTV. Vi menar att det här förändrar den mediala situationen i Ryssland totalt, säger Alim Yusutov, som fram till nu varit politisk korrespondent på kanalen, till CNN.

Statskontrollerat företag

NTV:s nya ägare Gazprom ägs till 38,4 procent av den ryska staten.

Företagets styrelseordförande är högt uppsatt i Kreml och en nära vän till president Vladimir Putin.

Gazprom hävdar att övertagandet gjorts för att rädda NTV:s dåliga ekonomi.

Men kritiker menar istället att övertagandet enbart är ett sätt för Kreml att tysta NTV. Fram till nu har NTV varit den kanal som varit mest kritisk till Rysslands krig i Tjetjenien, korruptionen och den sänkta levnadsstandarden i landet.

Andreas Alfredsson