Snart lagligt bo i båt - på Söder

VILKET FLYT Nu kan Ulf Lindell snart ankra upp vid Söder Mälarstrand om han vill. I tolv år har han bott ombord på olika båtar vid Djurgårdsvarvet i närheten av Gröna Lund.
Foto: SANNA SJÖSWÄRD
VILKET FLYT Nu kan Ulf Lindell snart ankra upp vid Söder Mälarstrand om han vill. I tolv år har han bott ombord på olika båtar vid Djurgårdsvarvet i närheten av Gröna Lund.
NYHETER

Cirka 400 hushåll bor i husbåt i Stockholm.

Men det är bara på Pampas Marina i Solna och på Djurgårdsvarvet som det är lagligt.

Men snart blir det även lagligt på Söder Mälarstrand.

På Djurgårdsvarvet precis bakom Gröna Lund ligger ångslupen M/S Athene. I den bor och arbetar Ulf Lindell.

- Jag har bott på olika båtar på det här varvet i tolv år. I fyra år på den här båten.

Han är konstnär och hamnade på Djurgårdsvarvet när han för tolv år sedan var på jakt efter en ateljé.

- Det är Djurgårdsförvaltningen som förvaltar marken. I kontraktet mellan dem och Djurgårdsvarvets fartygsförening där jag själv är ordförande står det att vi får bo här mot att vi fixar avlopp och liknande, säger han.

Ångslupen är från 1893 och drevs alltså en gång i tiden med en ångmaskin. På 50-talet byttes den ut mot en tändkulemotor som redan då var omodern.

Kostar från en halv miljon och uppåt

- Men det gör inget. Mitt primära intresse är att bo på båten. Men jag håller på och renoverar henne. Det kommer att ta några år. Sen ska jag lätta ankar, säger Ulf.

En husbåt kostar från en halv miljon och uppåt. M/S Athene är på ungefär 50 kvadrat. Och så tillkommer kontoret och sovalkoven en trappa ned.

- Jag betalar en hamnavgift på 1 000 kronor per månad. Uppvärmningen är den största kostnaden. Och i avtalet står att båtarna måste upp vart femte år för underhåll. En sådan upptagning kostar 20 000-40 000 kronor. Så månadskostnaden hamnar väl runt 3 000-4 000.

På Söder Mälarstrand återstår mycket att göra. Avfallshantering, avlopp och huruvida man ska kunna skriva sig på båten eller ej.

- Vi har inte utrett det juridiska än. Dessutom vet vi inte hur vi ska göra med alla båtar som redan ligger där. Om alla ska få ligga kvar eller ej. Vi vill ju inte att någon ska råka illa ut, säger Kjell Karlsson, teknisk chef i Stockholms hamn.

Måste uppfylla en rad krav från myndigheter

Dessutom finns en rad krav från olika myndigheter på hur det ska se ut.

- Båtarna måste vara sjödugliga. De ska kunna anslutas till avloppssystem. Brandmyndigheterna vill garantera att de kommer fram ifall det börjar brinna.

Fem fördelar och fem nackdelar med att bo i husbåt - enligt Ulf Lindell

Peter Bjurbo