Kajsa, 5, fick bantarreklam

NYHETER

Kajsa är bara fem år.

Hon fick bantningsreklam som lovade att få henne att känna sig "smalare och yngre".

Femåriga Kajsa fick bantningsreklam. Mamma Anna-Lena Elg blev både ledsen och förbannad och har anmält företaget till Konsumentverket.
Foto: ANDREAS CARLSSON
Femåriga Kajsa fick bantningsreklam. Mamma Anna-Lena Elg blev både ledsen och förbannad och har anmält företaget till Konsumentverket.

Företaget Swisstrade räds inte att försöka sälja bantarpiller till mycket unga flickor.

- Att skicka bantningsreklam till en femåring är helt sjukt, det strider mot alla lagar och regler, säger Anna-Lena Elg, Kajsas mamma.

Fettlösande

Bantarföretaget erbjöd Kajsa det fettlösande pillret Ananas Bromelin. Man garanterade att hon skulle gå ner fyra kilo under de första veckorna.

- Det är helt absurt. För om de medvetet skickar bantningsreklam till små barn är det så att man mår illa.

Kajsa själv är lyckligt ovetande om bantningsreklamen, hon vet inte ens vad bantning innebär.

- Det måste vara värre för lite äldre tjejer. De som för det första kan läsa och som förmodligen är kroppsfixerade och fulla av komplex.

Petra Axlund