Barnombudsmannen: Det är osmakligt

NYHETER

Minderåriga flickor får reklam där de erbjuds att snabbanta.

Ett nytt ”revolutionerande” piller ska få dem att rasa i vikt.

– Jag saknar ord. Det är förfärligt och osmakligt, säger Barnombudsmannen Lena Nyberg.

Fyra av tio tonårsflickor är missnöjda med sitt utseende, enligt en doktorsavhandling från Umeå universitet.

Företaget Swisstrade skickar nu ut direktadresserad bantningsreklam till unga flickor.

Snabbantning

När 16-åriga Jessica Carlsson Velander i Motala kom hem från skolan i tisdags hade hon fått ett brev där hon erbjöds snabbantning.

– Jag tycker att det är grymt. Det finns så många tjejer i min ålder som är jättesmala och ändå vill gå ner i vikt, säger Jessica.

Swisstrade lovar lycka och snabb viktnedgång – tio kilo på en månad bara genom att stoppa i sig ett litet piller om dagen. De kallar metoden revolutionerande. Men firman saknar telefonnummer, är inte registrerat i Sverige. Adressen går till en anonym postbox.

Två anmälningar

Hittills har det kommit in två anmälningar till Konsumentverket.

– Det är oerhört smaklöst av det här företaget att vända sig direkt till unga flickor. Vi har idag stora problem med flickors kroppsfixering och ätstörningar av olika slag, säger Lena Nyberg, Barnombudsmannen.

Dietist Ingela Melin på Huddinge universitetssjukhus överviktsenhet tycker att det är förkastligt att skicka reklam om bantning till tonårstjejer.

– Det är grisigt. Det är en känslig grupp i en känslig ålder, säger hon.

Christina Vallgren, Petra Axlund