”Vi ska sänka matpriserna”

Tysk lågpriskedja öppnar 60 butiker i Sverige

NYHETER

Snart kan maten bli billigare.

Den tyska lågpriskedjan Lidl tänker öppna ett 60-tal matbutiker i Sverige.

- Vi kommer, med våra låga priser, att stöka till lite på den svenska livsmedelsmarknaden, säger René Lindholm, vd på Lidl Sverige.

Sverige har bland Europas högsta matpriser. Men priset kan komma att sjunka kraftigt. Den tyska lågprisjätten planerar att ta sig in på den svenska marknaden. Representanter från Lidl har redan kontaktat en mängd kommuner, bland annat Halmstad, Örebro, Haninge, Södertälje och Botkyrka.

- Målet är att finnas på så många platser i Sverige som möjligt, säger René Lindholm.

Det finns idag omkring 3 500 Lidlbutiker runt om i Europa.

Bygger stort lager i Halmstad

Det är redan klart att Lidl ska bygga ett stort distributionslager på 30 000 kvadratmeter i Halmstad.

Till en början kommer lågprisjätten satsa på storstadsregionerna, framförallt i Skåne och Stockholmsområdet.

- Än så länge befinner vi oss på planeringsstadiet, jag vet inte själv var butikerna kommer att ligga, förklarar René Lindholm.

De låga priserna kommer förmodligen att tvinga de svenska livsmedelsbutikerna att sänka sina priser.

- Konkurrens innebär sjunkande priser, åtminstone till en början, säger Ivan Hernadi, vd på Livsmedelshandlareförbundet.

Mycket hänger på kunderna

Men allt hänger på om de svenska kunderna kommer att reagera positivt på den nya lågprisbutiken.

De har ett mindre sortiment än vad vi i Sverige är vana vid. Dessutom har de ett eget märke.

Men på grund av den höga matmomsen kommer Lidl aldrig att kunna ha lika låga priser i Sverige som i Tyskland.

- Det är inte bara priset som spelar in när svensken handlar, vi vill handla allt på en och samma gång. Vi vill dessutom ha kända märken som vi förknippar med kvalitet, säger Joakim Pettersson, utredare på Handelsutredningsinstitutet.

Petra Axlund