Carolas klipp på PPM-valet

Fick bäst betalt för reklamen

NYHETER

100 000 kronor - i timmen.

Så mycket tjänade Carola Häggkvist på sin medverkan i den nya PPM-reklamen.

Ungdomarna som filmen vänder sig till har i genomsnitt 359 kronor att investera.

carola säljer sig dyrt För tre timmars jobb får sångerskan 300 000 kronor. Arne Weise är billigare, han tar 100 000 för jobbet - att fritt improvisera ihop en reklamfilm för PPM-valet.
Foto: MATS FOGEMAN, PETER KJELLERÅS, SOFIA EKSTRÖM
carola säljer sig dyrt För tre timmars jobb får sångerskan 300 000 kronor. Arne Weise är billigare, han tar 100 000 för jobbet - att fritt improvisera ihop en reklamfilm för PPM-valet.

Det är ingen tvekan om vilka de verkliga PPM-vinnarna är: Carola Häggkvist, Mikael Persbrandt, Therese Alshammar, Arne Weise och Bert Karlsson.

Tillsammans tjänade de 850 000 kronor.

För tre timmars arbete.

- Jag fick sämst betalt men är ändå nöjd med min lön. Dessutom kan jag dra nytta av det här i mitt företag eftersom det kan ge andra jobb, säger Bert Karlsson som fick en timlön på 33 000 kronor i timmen.

Något riktigt manus fanns inte för filmen, utan kändisarna fick improvisera på plats.

Regissör var Felix Herngren.

En kaotisk inspelning

- Det var en helt kaotisk inspelning. Jag tror tyvärr att budskapet kan komma bort. Vi bråkar ju bara och säger inte ett skit om PPM, säger Bert Karlsson.

Den 60 sekunder långa filmen vänder sig till de 317 000 ungdomar som nu ska bestämma hur de ska placera sin premiepension. De kommer tillsammans att investera 336 miljoner kronor.

I snitt handlar det om 359 kronor per person.

Ska få folk att välja

Reklamfilmen ska få så många som möjligt att göra ett aktivt val. Men dessa råd är givetvis inte gratis.

- Reklamfilmen kostade 3,2 miljoner kronor och sen tillkommer reklamplatskostnader för tv och biografer. Totalt kostade filmen 13,4 miljoner, säger Mattias Johansson, informatör på PPM.

- Sista dagen för valet är den 30 maj så det går inte att säga än om det var väl investerade pengar.

Reklamfilmen visades för första gången i fredags. Den kommer att visas både i tv och på bio under de närmaste fyra veckorna.

Petra Axlund