Aftonbladets reklam vann Guldägget

Kampanjen för Sportbladet prisad

NYHETER

Minns ni vilket år Berlinmuren föll?

Samma år som Ingemar Stenmark tog sin 86:e och sista världscupsseger.

Det budskapet gav Aftonbladet reklambranschens finaste pris: Guldägget.

MÄSTARE I MARKNADSFÖRING Jens Englund (Paradiset), Andreas Lönn (Paradiset), Anna Vegerfors (Aftonbladet), Pontus Ogebjer (Aftonbladet) och Helena Westin (vd Paradiset) står bakom den vinnande reklamkampanjen för Sportbladet.
Foto: JOACHIM LUNDGREN
MÄSTARE I MARKNADSFÖRING Jens Englund (Paradiset), Andreas Lönn (Paradiset), Anna Vegerfors (Aftonbladet), Pontus Ogebjer (Aftonbladet) och Helena Westin (vd Paradiset) står bakom den vinnande reklamkampanjen för Sportbladet.

När Aftonbladet lanserade Sportbladet fick reklambyrån Paradiset uppdraget att pränta in den nya tidningen i svenskarnas medvetande.

På stortavlor, i reklamfilmer och i tidningsannonser mötte läsarna budskapet "Vi har också bara sport på hjärnan" i olika tappningar.

Inte bara läsarna gillade kampanjen som kärleksfullt beskriver de sanna sportdårarna. Även reklambranschen gav tummen upp.

När reklamfolket i går kväll vid en stor fest i Globen delade ut Guldägget, reklamens motsvarighet till musikens grammy och filmens guldbaggar, tog Paradisets kampanj för Sportbladet hem det finaste priset i Printklassen - dagstidningsreklam.

"Vi har ett starkt lag"

- Fantastiskt, sa Aftonbladets marknadschef Anna Vegerfors efter prisutdelningen och sprutade ur sig en kanonad sportklyschor:

- Det känns underbart. Vi har ett bra lag där alla delar fungerar, med flera starka avbytare. Alla kunde tyvärr inte komma hit i dag.

- I första perioden var vi väldigt starka i anfallet, men försvaret sviktade. I andra perioden var det tvärtom, men i tredje perioden fungerade spelet perfekt.

Vad är idén bakom kampanjen?

- Många sportintresserade förknippar stora sporthändelser med årtal. Man minns olika VM och OS och kommer ihåg vad som hände samtidigt i livet, tack vare sporten.

- Vi ville göra någonting på det som alla kunde relatera till och le åt. Till sist landade vi på den här idén med bilder på världshistoriska händelser kopplade till en text om sport. Och det verkar ha lyckats.

För de som gillat de tidigare kampanjerna för Sportbladet så kommer garanterat fler underfundiga annonser och filmer.

- Vi jobbar hårt med att förstärka positionen som Sveriges bästa sporttidning, säger Anna Vegerfors.

Jens Kärrman