”Vångavallens ombyggnad ska få fart på soffliggarna”

NYHETER

För alla oss som varit på Vångavallen i år känns arenan främmande, med en betongläktare som står och gapar och bara väntar på att fyllas.

Som det sett ut på planen än så länge så verkar det som om elva blåklädda gubbar också undrar vart de har hamnat.

"Nya" Vångavallen står dock för någonting nytt, en slags revolution mot soffliggarna och den kommer att bli en av de främsta arenorna i allsvenskan - med en närhet till spelarna a la småklubbsfotboll.

Men för att förväntningarna ska uppfyllas gäller det att den fylls med folk, ett faktum som kräver en planerad marknadsföring och givetvis bra lagresultat.

TFF-styrelsen verkar ha en övertro på att en ny arena automatiskt ska locka publik.

En ny arena är ett steg i rätt riktning men knappast något förlösande.

TFF har en trogen skara på ungefär 2 000 personer som kommer till matcherna oavsett om Vångavallen är modern eller föråldrad, om laget ligger sist eller först i allsvenskan.

Det är således inte dessa personer klubben enbart ska ha som målgrupp utan stadens övriga invånare.

En metod för att locka publik är att förankra klubben i Trelleborg, exempelvis kunde man öppnat en TFF-shop i samarbete med True Blues.

En annan metod är att göra matcherna till en upplevelse, med ingredienser som är prisvärda och som får folk att återkomma.

Jag tycker i och för sig inte att jippon och dylikt hör hemma på en fotbollsmatch, men med avsaknad av fotbollsunderhållning är sådana ett måste om man vill locka publik.