Läsarnas namn på nya telefonen

Talkman är upptaget - av Nokia

NYHETER

Talkman är favoritnamnet på Sonys och Ericssons nya nalle.

Men namnet är redan upptaget - av finska Nokia.

Förslagen fortsätter att strömma in till Aftonbladet. Hundratals, både bra, roliga och omöjliga. Vad sägs om Kurt, Phony, Yuppie eller Elite.

Överlägset flest röster fick Talkman. Ett namn som varumärkesexperter rankar högt.

Skulle sälja namnet

Men problemet heter, precis som vanligt, Nokia. En av de tidiga Nokiamodellerna kallades nämligen Mobira Talkman.

Namnet lades i malpåse när Nokia gick över till nummerserier. Tanken fanns att sälja namnet till Sony, men finnarna valde att behålla det slagfärdiga namnet.

- Vi äger namnet, vi har ännu inte bestämt vad vi ska göra med det, säger Thomas Jönsson, informationschef, Nokia.

Sony: En jättekul idé

Hela listan över alla läsarförslag hittar du på Aftonbladet.se. En kopia av listan har nye vd:n Katsumi Ihara i Tokyo fått.

- Det är en jättekul idé och vi uppskattar verkligen att svenskarna engagerar sig i namnfrågan, säger Gerald Cavanagh, presstalesman på Sony.

"Ericsson är teknikorienterat"

Ericsson däremot visade betydligt svalare intresse för läsarförslagen och hänvisade till Sony.

- Ett typiskt exempel på skillnaden mellan företagen. Ericsson är teknikorienterat medan Sony är kundorienterat. Det är därför Ericsson behöver Sony för att etablera ett varumärke, säger Christian Ihre, vd på varumärkesföretaget LynxEye.

Aftonbladet bad företaget Lynx-Eye som jobbar med varumärkesstrategi att bedöma fem av läsarnas namnförslag.

Jessica Ritzén