EU-mopederna en trafikfara

Försäkringsbolagen slår larm: De är för lätta att trimma

NYHETER

I Sverige finns cirka 10 000 EU-mopeder.

Nu hävdar försäkringsbolag och polis att de är en trafikfara.

Fordonet är inblandat i nästan dubbelt så många olyckor som vanliga mopeder, uppger Svenska Dagbladet.

Flera försäkringsbolag har höjt premierna avsevärt för de allt populärare fordonen på grund av att de är inblandade i allt fler tillbud på vägarna.

- Trafikskadorna som inkluderar personskador var fem procent av sålda trafikförsäkringar under 2000, säger produktutvecklare Olle Molin på Trygghansa till SvD.

Andelen är dubbelt så stor som för motorcykel med 2,3 procent. Vanliga mopeder ligger på 3,8 procent.

Dessutom stjäls EU-mopeder i betydligt högre grad.

Den skoterliknande EU-mopeden är en färgglad blandning av kontinentala fortskaffningsmedel. Vanliga märken är Plaggio, Sym och Beta. Polisen tror att bara nio av tio fordon är registerade.

Samtidigt som allt fler ungdomar köper mopederna.

Fordonen får enligt en EU-klassificering från 1998 hålla en hastighet av 45 kilometer i timmen, jämför med 25 kilometer i timmen för vanliga mopeder.

EU-mopeder som köpts innan 1998 är nedstrypta till 30 kilometer i timmen, något som lätt kan tas bort.

Men den hastigheten är inte tillräcklig. Många ungdomar ”trimmar” sina mopeder ytterligare.

- Det innebär att vi har ett jätteantal mopeder som ungdomar kör i 60-70 kilometer i timmen, säger Bengt Svensson, chef för trafikenheten vid Norrortspolisen i Stockholm till SvD

Hos Vägverket finns i dag 5800 EU-mopeder registerade men det finns ett stort mörkertal eftersom en stor del tros ha smugglats in illegalt i landet.

Branschfolk tror därför på en betydligt högre siffra, runt 11 000- 12 000 mopeder, många av dem insmugglade.

Annika Sohlander