Leråker? Nej riksväg 760

500 personer isoleras när vägnätet tinar upp i norr

1 av 2 | Foto: PÄR BÄCKSTRÖM/NSD
Sjunker ner till vaderna Janeric Reyier, vägdirektör på Vägverket region Norr, sjunker ner upp till vaderna i lera när han promenerar på riksväg 760 mellan Mårdsel och Överstbyn i Norrbotten.
NYHETER

Blidväder och regn har förvandlat vägarna i Norrbottens och Västerbottens inland till lervälling.

Minst 500 personer är isolerade.

I går var 22 mil väg avstängd och 650 mil var avstängd för tung trafik - det är en fjärdedel av hela vägnätet i området.

Att våren frestar på vägarna i Norrland är välkänt. Tjälskador, potthål, lervälling och vägavstängningar hör till livets gång.

Men i år slår vägproblemen alla rekord. Anledningen är att vägarna slitits ner efter åratal av försummat underhåll.

Gruset i själva vägkroppen är så gammalt att det slitits ner till något som liknar sand. Samtidigt trycks lera upp underifrån.

Läget värst i Västerbotten

Dessutom är diken och vägbrunnar för dåliga för att leda bort vattnet. Sammantaget innebär det att vatten stannar kvar i vägen som förvandlas till ofarbar lervälling.

Just nu är läget värst i Västerbotten men när våren drar norrut kommer Norrbotten att få minst lika stora problem.

Och ändå handlar det inte om den riktiga tjällossningen ännu.

- Nej, det är bara ytan som tinat upp, säger Janeric Reyier, vägdirektör på Vägverket region Norr. Ett par, tre decimeter lervälling ligger och simmar ovanpå tjälen.

Bilar kör fast. Inte bara vanliga privata personbilar utan även fyrhjulsdrivna jeepar, lastbilar, lantbrevbäraren, skolskjutsen, brandkåren, ambulans och färdtjänst.

- I dag är åtskilliga hundra personer isolerade på sina gårdar, säger Janeric Reyier. En del har två mil till farbar väg. SOS-alarm har beredskap med helikopter, bandvagnar och snöskotrar. Hemtjänsten överväger hur man ska kunna ta sig fram till äldre som väntar på hemsamariten. Hur barnen ska komma till skolan efter helgen vågar jag inte ens fundera på.

De senaste dygnen har Vägverket kört ut grus för att försöka hålla vägarna något så när framkomliga. På vissa sträckor tvingas man köra nattetid när sörjan fryser till.

25 miljoner på akuta åtgärder

- Vi har lagt ut 25 miljoner kronor på akuta åtgärder, säger Janeric Reyier. Pengar som i princip är bortkastade eftersom de inte hjälper vägarna på sikt.

Vägverket räknar med att det behövs 700 miljoner kronor per år i tio år för att rusta upp vägnätet i Norrbotten och Västerbotten till en godtagbar standard.

Robert Collin