Tågkonflikten avblåst i kväll

Nytt avtal för 12000 anställda

NYHETER

STOCKHOLM (TT)

Det blir ingen tågkonflikt på tisdagen. Vid midnatt natten mot måndag sade arbetsgivaren Almega och fackförbundet Seko ja till medlarnas slutbud i konflikten om ett nytt löneavtal för 12 000 anställda vid olika järnvägsbolag

Uppgörelsen innebär en löneökning på 3,2 procent i genomsnitt under den ettåriga avtalsperioden fram till 31 mars nästa år. Den stora tvistefrågan var regleringen av arbetstiderna. Facket krävde ha centrala skyddsregler för arbetstiderna, främst på helger och nätter. De lokala avtal som Almega vill ha räcker inte, ansåg Seko.

Nu kom parterna överens om att en arbetsgrupp ska se över arbetstidsregleringen. I slutförhandlingarna fick Seko dessutom igenom att de som arbetar en del av sin arbetstid på helger ska ha en maximal genomsnittlig arbetstid på 38 timmar i veckan, och det var det som fick facket att säga ja.

Sekos biträdande förhandlingschef Karl-Göran Mattsson säger att han är nöjd med avtalet.

- Ja, vi har kommit en bra bit på väg. Vad gäller pengar och sådant så motsvarar avtalet vad övriga marknaden har fått. När vi då fick ett rejält kliv framåt vad gäller arbetstidsfrågan får vi känna oss nöjda, sade han till TT natten mot måndagen.

Även Almegas förhandlare Harriet Lövén var nöjd.:

- Vi tycker det är bra att strejken nu är avvärjd och att tågtrafiken kommer att köra som vanligt, sade hon i ett pressmeddelande.

Facket hade varslat om strejk från klockan 17 på tisdag. Då skulle trafiken på X 2000 mellan Stockholm och Göteborg liksom Roslagsbanan i Stockholmsregionen ha stannat. Dessutom hade Seko lagt ett strejkvarsel mot alla posttåg som trafikeras av Green Cargo, före detta SJ:s godstrafik.

Utöver strejk hade Seko varslat om övertids- och nyanställningsblockad samt förbud mot in- och utlåning av personal.

Avtalet gäller bland andra anställda vid Arlanda Express, BK Tåg, Citypendeln, Connex, SJ och Tågkompaniet. Det omfattar förare, tågmästare, biljettförsäljare, reparatörer och spärrvakter.

När Seko och Almega nu nått ett avgörande ska Statstjänstemannaförbundet försöka sluta avtal med arbetsgivarna för sina cirka 3 000 järnvägsanställda medlemmar.

TT