Dåliga bromsar på fyra av tio tunga lastbilar

22000 underkända av Bilprovningen förra året

NYHETER

Över 40 procent av alla tunga lastbilar underkändes av Bilprovningen under förra året. Det vanligaste felet var dåliga bromsar, visar en rapport.

Under 2000 besiktigades knappt 76 000 tunga lastbilar. 22 000, eller 29 procent, underkändes på grund av dåliga bromsar.

Vanligast var att lastbilen hade ojämn eller dålig bromsverkan. Ojämn bromsverkan gör att lastbilen drar snett vid en inbromsning och kan hamna i mötande körbana eller köra av vägen.

Hårt slitage

Björn Sundfeldt, chef för Fordon och Samhälle på Bilprovningen, ser främst två orsaker till de dåliga resultaten.

- Det är stor skillnad mellan olika åkerier på hur bilarna underhålls. Sen drar vi också slutsatsen att grundkonstruktionen inte är tillräckligt bra. Lastbilarna och släpen utsätts för mycket slitage, och de är uppenbarligen inte gjorda för att tåla det.

De tunga släpen klarade testerna allra sämst. 49 procent underkändes, nästan samtliga på grund av bromsfel.

Bromssträckan beror på hur tungt fordonet är, samt på farten och underlaget. Dålig bromsverkan gör naturligtvis att sträckan förlängs.

Många dödsolyckor

- Vi vet ju att lastbilar är inblandade i rätt så många dödsolyckor. Om deras möjligheter att stanna när det behövs är otillräcklig är det rätt uppenbart att det är dåligt för trafiksäkerheten, säger Björn Sundfeldt.

Något bättre resultat än genomsnittet fick de fordon som gjort en extra bromskontroll under året. Av dessa underkändes 25 procent. Extra bromskontroll (EBK) är en frivillig satsning på trafiksäkerhet som infördes 1996 i ett samarbete mellan Bilprovningen, Svenska Åkeriförbundet och Svenska Bussbranschens riksförbund. Resultaten är dock fortfarande alltför dåliga, även för EBK-fordonen, anser Björn Sundfeldt.

- Tunga fordon har haft dåliga resultat länge, och industrin har vetat om det länge. Vi ser det som bekymmersamt att de inte verkar göra något åt det, de vet ju om att det inte är bra, säger han.

FAKTA/DÅLIGA BROMSAR

Karin Poring/TT