Priset för bredband fördubblat om två år

Bolagen planerar chockhöjningar

NYHETER

Inom två år kan priset för bredband ha fördubblats.

Flera bolag planerar att höja månadsavgiften, som kan hamna på 500 kronor.

Men det blir inte samma pris för alla - storstadsbor kan komma billigare undan.

Bolagen höjer priserna för bredband på grund av ett akut behov av att få in pengar från abonnenterna, skriver Dagens Nyheter.

Telia höjer månadskostnaden för ADSL-uppkoppling med 37,5 procent - från 250 till 325 kronor. Comhem höjer med 47,5 procent och även UPC:s avgifter höjdes nyligen.

"400-500 kr en rimlig nivå"

Och det kan komma att bli ännu dyrare, enligt Claes Bonnier, chef för produktionsledningen på Telenordia.

- Mellan 400 och 500 kronor är en rimlig nivå för att det ska vara någon ekonomi i det här, säger han till DN.

"Bra affär på sikt för kunderna"

Näringsminister Björn Rosengren tror att 500 kronor på sikt kommer att bli en bra affär för kunderna.

- I längden är jag övertygad om att den optiska kabeln tar över, just i och med att man kan få in telefoni, video och andra tjänster. Då kommer ett pris på 500 kronor att bli billigare än för tjänsterna var för sig, säger han till DN.

Samtidigt förhandlas avtalen mellan leverantörer, fastighetsägare och bostadsrättsföreningar om. Både Telia, Bredbandsbolaget och Telenordia har inlett förhandlingar i avsikt att höja abonnemangsavgifterna.

Dyrare i glesbygd

Själva förklarar bolagen prishöjningen med en förändring av marknadsläget. Vilket betyder att de lider av akut kassabrist, skriver DN - avgifterna har hittills aldrig täckt kostnaderna.

I framtiden kan avgifterna komma att variera beroende på var du bor och i hur stor utsträckning du använder internet.

Eftersom storstäderna är billigare att ansluta, kan de få lägre avgifter, medan abonnenter i glesbygden får betala mer hos samma leverantör.

Näringsminister Björn Rosengren säger till DN att det är rimligt att den som använder internet ofta och mycket får ett lägre pris:

- Men samtidigt är det något vi får bevaka; vårt mål är att priserna ska vara lika oberoende av var man bor.

Maria Saving