Volvo anklagas för dödsolycka

Volvo: "Det verkar vara något som inte stämmer"

NYHETER

PARIS

En fransk domstol har inlett en förundersökning mot Volvo, som misstänks för vållande till annans död. Ett för Volvo välkänt bromsfel ska ha lett till att två barn miste livet i en trafikolycka.

- Så här på rak arm kan jag säga att jag inte känner till något bromsfel på den aktuella bilmodellen, säger Ingmar Hesslefors, informationschef på Volvo personvagnar, till TT.

En domare vid domstolen i Saverne i östra Frankrike har inlett en förundersökning mot representanter för företaget Volvo France och chefen för återförsäljaren Volvo Strasbourg. De närmaste veckorna kommer de att kallas till förhör, misstänkta för vållande till annans död, uppgav tidningen Le Parisien på lördagen.

Det var en morgon för snart två år sedan i ett litet samhälle ett par mil utanför Strasbourg som två barn miste livet och en tredje pojke skadades allvarligt när de blev påkörda av en bil som körde upp på trottoaren.

Fel på bromsarna

Kvinnan som körde bilen, en automatväxlad Volvo 850 TDI, anklagades för olyckan, men förundersökningsledaren tyckte det hela verkade märkligt och begärde ett detaljerat expertutlåtande.

Det framgick då av undersökningen att det varit fel på bilens bromsar och att felet troligen berodde på att en komponent glömts bort vid monteringen.

Enligt Le Parisien beslagtog polisen dokument som visade att Volvo sedan minst fyra år tillbaka kände till felet som berörde bortåt 180 000 bilar sålda över hela världen.

- Hade det funnits ett bromsfel på en så stor mängd bilar hade vi gjort en återkallandekampanj, säger Hesslefors.

- Vi hade varit tvungna till det eftersom det rör sig om en säkerhetsdetalj.

Fel i instruktion

Istället för att återkalla de felaktiga bilarna ska tillverkaren ha försökt agera diskret. Efter hand som de felaktiga bilarna kommit in på service ska felet ha åtgärdats av verkstaden, utan att ingreppet ens nämnts på bilägarens faktura.

Bilen som dödade de två barnen hade genomgått en sådan reparation i januari 1998. Men enligt tidningen Le Parisien hade Volvo begått ytterligare ett fel - instruktionerna som distribuerades till återförsäljarna var så dåligt skrivna att åtgärden inte blev riktigt gjord.

-Det verkar vara något som inte stämmer, men vi kan inte kommentera detaljer eftersom vi inte sett rapporten ännu. Men i den första polisrapporten om olyckan talas det om en vattenflaska under bromspedalen. Om den kommit dit före eller efter olyckan vet vi inte.

-Vi får tillgång till expertrapporten den 31 maj och då kan vi bättre kommentera ärendet, säger Ingmar Hesslefors.

Torun Börtz/Leif Brändström/TT