"Politikerna måste bestämma sig nu"

Vägverkets chef varnar för nya förseningar av Norra länken

YTTUNNEL på parkeringen Nu får Vägverkets chef Hans Rode bygga Norra länkens tunneldel under Bellevueberget. På bilden visar Rode den bilparkering där yttunneln ska grävas. Tunneln ska gå mellan den gula byggnaden till vänster och Wennergren centeranläggning till höger.
Foto: BJÖRN LINDAHL
YTTUNNEL på parkeringen Nu får Vägverkets chef Hans Rode bygga Norra länkens tunneldel under Bellevueberget. På bilden visar Rode den bilparkering där yttunneln ska grävas. Tunneln ska gå mellan den gula byggnaden till vänster och Wennergren centeranläggning till höger.
NYHETER

Här står Vägverkets chef och väntar på att få börja bygga Norra länken.

Men det är bråttom.

- Politikerna måste bestämma sig nu - annars blir det nya förseningar.

När Stella Fare gav upp striden om Norra länken var det en seger för Vägverket, och Hans Rode.

Nu får han äntligen bygga den nya trafikleden under Bellevueberget, precis som han ville.

Visserligen "kräver" Stockholmspartiets envisa ledare att Norra länkens tunnel ska flyttas närmare Sveaplan - och grävas under Sveaplans gymnasium - sedan hon tvingats ge upp dragningen under Cedersdalsgatan.

Men det är ett förslag Stella Fare inte ens själv tror kan bli genomfört.

Hon gör det enbart för att rädda sin politiska heder, och på ett snyggt sätt kunna lägga Norra länken bakom sig.

Därmed är det fritt fram för Vägverket att bygga Norra länkens tunneldel under Bellevueberget, mellan den före detta bensinstationstomten vid Norrtull och Roslagstulls trafikplats. En sträcka på ungefär 400 meter, där 250 meter är sprängd bergtunnel djupt under själva Bellevueberget och resten nedgrävd betongtunnel.

Sänkning på fyra meter

Efter regeringsrättens dom 1997 reviderade Vägverket sitt ursprungliga förslag så att tunnlarna nu går ännu djupare under marken.

Sänkningen på fyra meter garanterar, enligt Vägverket, att ingenting ska behövas skadas på Bellevueparkens grönområden.

- Vi har rättat oss helt efter regeringsrättens dom, och ytgräver endast på redan exploaterat område. Det vill säga den stora bilparkeringen, säger Hans Rode.

Eftersom Vägverket noga har studerat domen från regeringsrätten, och följt den, tror inte Hans Rode att Norra länken ska råka ut för något nytt stopp.

Förkastade Fares förslag

Stella Fares hastigt framkastade kompromissförslag om en sträckning under Sveaplans gymnasium förkastades av Vägverket redan för flera år sedan som för dyrt och alltför störande under byggtiden. Av samma anledning lades också utredningen ner om en dragning under Vanadislunden.

- Vi har verkligen gått till botten med Norra länken, säger Hans Rode. Nu är det upp till Stockholms stad att snabbt bestämma sig om vi inte ska bli ytterligare försenade.

Staten betalar 75 procent

Norra länken kommer att kosta 4,5 miljarder kronor, varav staten står för 75 procent av kostnaderna. Staden och landstinget delar på återstoden.

Hans Rode hoppas kunna starta bygget 2003, eller senast 2004. Då är Södra länken klar, och folk kan flyttas över därifrån och börja jobba med Norra länken.

Om ytterligare fyra år - 2008 - kan den öppnas för trafik, om allt går som planerat.

Det här händer nu med Norra länken

Sven-Anders Eriksson