Tittarsiffrorna är botten

... och det väntas bli ännu värre

NYHETER

Sparkade chefer, ekonomisk kris och tunga avhopp...

Samtidigt tappar SVT allt fler tittare. Och värre blir det, spår analytikerna.

Det fanns en tid då mer än hälften av tv-tittarna valde Sveriges Television.

Den tiden är förbi - för länge sedan.

Hittills i år väljer mindre än 40 procent av tv-tittarna SVT.

- Siffrorna för SVT har aldrig varit lägre under en längre sammanhängande period, säger Claes Westrell, informationschef på MMS, som mäter och analyserar tittarsiffror i Sverige.

50-procentsmålet - ett minne blott

Att erövra 50 procent av tittartiden var förre vd:n Sam Nilssons heliga ko.

Men i dag har SVT gett upp 50-procentsmålet.

- Nu är det stora problemet att SVT inte formulerat något nytt mål. Och det måste man göra otroligt snabbt. Till viss del beror det på chefskalabaliken, SVT är ett bolag som levt tre, fyra år utan ordentlig framtidsstyrning. Och det är naturligtvis katastrofalt, säger Pontus Forsström, chefredaktör och medieanalytiker på tidningen Vision.

Sedan 1994, då MMS började sina mätningar, har SVT ständigt tappat tittarandelar till andra tv-kanaler. I april i år valde endast 37,5 procent av tittarna SVT - nytt bottenrekord.

Men inte nog med det.

Även vid en specifik jämförelse mellan program med samma inriktning förlorar SVT.

Aftonbladet har jämfört sex programkoncept - bland annat nyheter, resor och inredning - som representeras i både TV4 och SVT. Och TV4:s program lockar flest tittare i fem fall av sju.

"SVT försöker likna andra kanaler"

- SVT:s problem är att man tittar för mycket på andra, man har blivit ängslig. SVT försöker hela tiden slå de kommersiella kanalerna och behålla halva publiken. Istället borde man formulera en ny vision för public service, säger Pontus Forsström.

Han tror att Sveriges Television även fortsättningsvis kommer att förlora tittare, både till TV4 och andra kanaler.

Och Claes Westrell på MMS håller med.

- Det kommer att pendla kring 40 procent, och troligen kommer det att krypa ner ytterligare några procent, även på längre sikt. Det tillkommer ju hela tiden nya kanaler som ökar konkurrensen för SVT, säger Claes Westrell.

Tobias Lindner