Minibuss är inte farligare än vanlig personbil

NYHETER

Det kommer alltid att ske olyckor, men det gäller att begränsa skadorna med hjälp av säkra vägar, säkra bilar och säkra förare.

Vajerräcken på sidorna och i vägens mitt leder fram trafiken i säkra korridorer där det är svårt att slå sig i en modern bil.

Men vajer är otänkbart på alla vägar. Och inte ens den säkraste bil är säker om föraren och passagerarna inte använder bilbältet.

Minibussar är inte svårare att köra än vanliga bilar, de är inte farligare att åka i och de brinner inte lättare.

Problemet med minibussarna är att det är mycket folk i dem. När det är en eller två personer i en vanlig bil sitter det kanske nio i minibussen.

När det skrivs om olyckor har minibussar blivit ett samlingsnamn för alla fordon som kan köras med vanligt bilkörkort och som har plats för fler än fem personer.

För två år sedan inträffade på kort tid flera allvarliga olyckor med olika typer av minibussar. Många krävde skärpta körkortsregler och beskyllde minibussarna för bristande säkerhet. Men det var aldrig fel på minibussarna. Varje olycka hade sin förklaring.

I dag frågar vi oss åter vad det var för fel på minibussen, varför började den brinna?

Kanske spräcktes oljetråget och läckande olja fattade eld, kanske sprutade bränslet ut och tog eld. Den tekniska undersökningen kan ge svaret.

Ett som är säkert är att det inte dör fler personer i bilbränder i dag än tidigare. Vare sig i vanliga bilar eller i minibussar.

Förr klämdes folk ofta fast i bilen vid ganska enkla krockar.

Om bilen fattade eld dödades även lindrigt skadade personer, eftersom de inte kunde ta sig ur bilen.

I gårdagens olycka deformerades bilen inte värre än att föraren kunde ta sig ut, och även hjälpa ut några av passagerarna.

Varför passagerarna inte kunde ta sig ur bussen själva är oförklarligt.

Kanske kan den tekniska utredningen svara även på den frågan.

Robert Collin