Näpp – Japp smakar inte längre som Japp

NYHETER

En Japp är inte längre en Japp. Snarare en Näpp.

Receptet är ändrat och likheterna är slående med internationella Mars.

- Vi genomför receptförändringar för att öka försäljningen, säger Mats Liedholm, marknadsdirektör på Kraft Sverige.

Smakar numera som Mars.
Smakar numera som Mars.

Helsvenska Japp har sedan årsskiftet blivit "soft & chewy". Två bitar i samma förpackning är inte längre en dubbel utan en "double". Och smaken är inte längre densamma. Nu smakar den mer eller mindre som en Mars.

- Vi tittar konstant på om vi kan förbättra våra produkter och det är det vi tycker att vi gjort med Japp, säger Mats Liedholm.

Sålde inte dåligt

Det var inte sjunkande försäljningssiffror som gjorde att Kraft Sverige valde att ändra på Japp. Tvärtom har Japp hållit en jämn omsättning genom åren.

Men varför då ändra på ett vinnande koncept?

- Det är sant att Japp inte sålde dåligt men nu är den mindre torr och det hoppas vi ska falla våra konsumenter i smaken.

Testgrupp fick smaka

Innan man lanserade den nya Jappen testade man den på en särskilt testpanel. Gruppen var positiv till det nya receptet.

Godisproducenterna arbetar ständigt med att försöka förbättra sina produkter.

Om de säljer dåligt förändrar man receptet eller formen. Eller så försvinner de helt.

Enligt Kraft var aldrig tanken att Japp skulle bli mer lik Mars.

- Det är möjligt att de två sorterna är mer lika varandra i konsistensen, men inte mer än så, säger Mats Liedholm.

Petra Axlund