Strandvägens nya ansikte – danskt gemyt

1 av 4
KROG-PAVILJONG Så här tänker sig arkitekten Hans Murman Strandvägens nya glaspaviljong i funkisanda. Paviljongen är bara en av många nya inslag i den totalt förnyade Strandvägskajen. Illustration: HANS MURMAN ARKITEKTKONTOR
NYHETER

Strandvägen ska bli Stockholms svar på Nyhavn.

Bort med bilparkeringar, bensinmackar och bråte.

In med krogar, kaféer och flanörer.

– Skutor och båtar ligger kvar när Strandvägen blir stans soliga framsida, säger Leif Blomqvist på Stads-

byggnadskontoret.

Just Köpenhamns festligt fullspikade Nyhavn är den förebild Leif Blomqvist tar fram. Även om husen ligger betydligt tätare inpå kajerna där. Och det kanske inte blir fullt så skummande öligt utan mera stilfullt kaféartat i Stockholm. Ändå 900 meter kaj att längta till – hvergang!

Arkitekten Hans Murman, mannen som skapat bland annat Sturegallerian, har ritat ett förslag till ny glasad restaurangpaviljong. Tänkt ungefär där en av Strandvägens tre bensinmackar ligger i dag, i Torstenssongatans förlängning ner mot Strandvägen.

Pub-båt vid kajen

– Jag tror vår paviljong passar bra nedanför Peter Celsings berömda och kulturskyddade Shellmack i glas. Skönt att göra något vackert just här, säger Hans Murman.

Krögaren Severin Sjöstedt vill öppna den nya restaurangen och gärna en ”pub-båt” vid kajkanten.

Intresset är stort för förnyelsen av den trassliga kajen med sina tillfälliga lösningar. Framför allt parkeringar som rör till det för fotgängare, men också sopor och containrar.

Början till förnyelsen är redan gjord i norra änden, vid Nybrokajen och Raoul Wallenbergs torg mot Berzelii park och Berns. Smågatsten, upprustad kaj med en ny bred trappa. Fin kontakt med vattnet och båttrafiken. Invigs i augusti när Wallenbergmonumentet är på plats.

Så här ska det bli om alla idéerna går i lås:

Närhet till skutor och båtar. Kajen får ny mänsklig närhet till det marina livet med gamla skutor och båtar. Samtidigt förbättrar inre delen av Nybroviken sitt rörliga sjöliv med passagerartrafiken.

Parkering under marken. Parkeringen läggs under mark med 350 platser. Det går också (sämre) att ha kvar begränsad markparkering för max 100 bilar.

Dubbelriktad cykelbana längs Strandvägen. Slut på nuvarande mittenbana där cyklisterna måste korsa Strandvägen flera gånger.

Handikappvänligt. Kajens nya ”möblering” är sparsmakad. Hög kvalitet och handikappvänligt, det är viktigt.

Beläggning av gatsten och granit. Serviceanordningar för sjöfart samordnas diskret.

En ny gångspång gör det möjligt att knalla vidare in under Djurgårdsbron. Kul.

Första etappen – från Nybroplan till Shellmacken – kan börja i augusti med fortsättning planerad till hösten 2002 – våren 2003.

Lennart Arnstad