Pressen rev vallen runt Bushs döttrar

Spritköp slogs upp stort i New York-tidningar

1 av 3 | Foto: REUTERS
Inte tabu längre USA-pressens försiktiga hållning till Bushs privata sfär tycks nu vara bruten.
NYHETER

NEW YORK

Presidentfamiljens smekmånad med pressen verkar vara över.

Två av förstasidorna i gårdagens New York-tidningar skriker ut rubriker om döttrarnas alkoholtrubbel.

Tidigare har media på George W Bushs begäran avstått från att skriva om 19-åriga Jenna och Barbara.

I går varnade också Vita husets presstalesman reportrar för att ställa direkta frågor till presidenten om döttrarnas försök att köpa alkohol med falska id-kort på en restaurang i Austin. I Texas måste man vara 21 år.

- Tänk er för innan ni väljer den vägen, sa Ari Fleischer.

Vita huset tänker inte heller göra några uttalanden utöver de rena fakta man släppt i historien.

- Presidenten betraktar det hela som en rent privat familjeangelägenhet, säger Fleischer.

Tidigare skandal tonades ner

Presidenten har alltid drivit en hård linje när det gällt att skydda sina tvillingdöttrar från publicitet. Media har varit förbjudna att intervjua Jenna och Barbara. Att ta bilder av de två utom vid de fåtaliga tillfällen de är med på officiella evenemang, har också varit ett "no-no".

När det i slutet av april avslöjades att Jenna Bush gripits på en restaurang när hon drack alkohol hamnade historien långt inne i tidningarna. Inte heller rättegången där Jenna dömdes till åtta timmars samhällstjänst och 50 dollar i böter resulterade i mer än notiser.

Den här gången är det annorlunda. Dagstidningarna New York Post och Daily News har båda valt att slå upp det senaste snedsteget. "Jenna and tonic" är Posts rubrik, "Double trouble" skriver Daily News.

Tidningarna intervjuar barnpsykologer som uttalar sig om vad döttrarnas drickande kan bero på.

Tv-kanalen CNN hade i går en timmes studiodiskussion om händelsen.

Vallen är bruten. I fortsättningen får Bush svårare att värna familjens privata sfär.

Wolfgang Hansson