Bonuspresent var en dödsfälla

Postorderföretag varnar för vattenkokare

NYHETER

Postorderföretaget Ellos erbjöd hundratusentals kunder en vattenkokare i bonus.

Nu varnar de för att bonuspresenten kan vara en dödsfälla.

- Vi uppmanar nu kunderna att inte använda vattenkokaren. Den kan i värsta fall orsaka eldsvådor, säger Ellos marknadschef Henrik Koskela till aftonbladet.se.

I ett brev som gått ut till Ellos kunder varnar Ellos för vattenkokaren av märket Palazzo. ”Vi ber dig att omedelbart sluta använda vattenkokaren. Detta för din säkerhet”, skriver marknadschefen i brevet till de berörda kunderna.

Han vill av konkurrensskäl inte säga exakt hur många kunder som köpt vattenkokaren, men säger att Ellos har flera hundratusen kunder som fått erbjudande om att få vattenkokaren, utan extra kostnad vid köp över 200 kronor.

Tusentals personer

- Alla har naturligtvis inte köpt den här produkten. Men det handlar om tusentals personer och det är mycket allvarligt. Erbjudandet startade i början av året och vi skickade ut brevet under förra veckan, säger Henrik Koskela.

Att vattenkokaren kunde förvandlas till en dödsfälla avslöjades sedan ett stort antal kunder larmade Ellos om att deras vattenkokare börjat att smälta. En säkerhetskontroll visade att termostaten som skulle förhindra överhettning var felplacerad. Om apparaten överhettas kan felet i värsta fall orsaka en eldsvåda.

Kan orska eldsvåda

Ellos uppmanar nu kunderna att slänga vattenkokaren i återvinningen, absolut inte använda den.

- Det här felet borde givetvis har upptäckts innan vi började sälja produkten. Att detta inte gjordes är en stor brist som vi nu ska göra allt för att försöka rätta till, säger marknadschef Henrik Koskela.

Ellos hävdar att misstaget gjordes av det företag som genomförde säkerhetstesterna och nu förbereder Ellos jurister en stämning mot företaget. Enligt Koskela kommer ersättningskravet att ligga på flera miljoner kronor.

Hur kompenserar kunderna?

- Redan nästa vecka skickar vi ut ett andra brev till de som fått vattenkokaren. Där kommer även finnas besked om hur kunderna ska kompenseras.

Hur påverkar det här förtroendet för Ellos?

- På kort sikt rubbar det naturligtvis förtroendet för oss. Vi har skickat ut en produkt som inte uppfyller säkerhetskraven. Men nu gör vi allt för att åtgärda misstaget, vilket jag hoppas kunderna känner, säger Henrik Koskela.

Kan vi vänta oss fler elprodukter i Ellos specialerbjudanden?

- Vi kommer nog att vara lite mer försiktiga då det gäller den typen av produkter.

Claes Thunblad