Betyg satta på Sveriges gymnasier

Skolorna ska kunna jämföras på ett rättvist sätt

NYHETER

Missvisande statistik eller en välbehövlig väckarklocka. En ny rapport där gymnasieskolor betygsätts har väckt reaktioner.

Fler möjligheter att syna varje skola är på gång.

Syftet med rapporten Betyg på skolan, som presenterades på torsdagen, är att visa på ett mer rättvist sätt att bedöma skolor. Rapportförfattaren Eva Löfbom har ställt samman statistik så att den ger ett mått på vad skolorna ger eleverna - "value added". Lyckas gymnasieskolorna förbättra elevernas betyg ger det utslag i bedömningen. Med denna mätmetod kan alltså gymnasieskolor som tar emot elever med sämre studieförutsättningar ändå få en bra placering.

Resultaten av undersökningen har väckt stort intresse. På mindre än ett dygn hade webbsidan där undersökningen presenteras haft 24 000 besök och Eva Löfboms telefon har gått varm.

- Det finns definitivt ett sug efter sådan här information, säger hon.

Missvisande

En rektor som hörde av sig hade konstaterat att hans skola fanns bland dem med allra sämst resultat. Missvisande, tyckte han och Eva Löfbom ger honom delvis rätt. Studien bygger på statistik för 1997-1999, om skolan förbättrat sig senare syns det alltså inte.

- Men det är ett problem man aldrig kommer ifrån, säger Eva Löfbom.

I universitetskommunen Uppsala hamnar fem av åtta gymnasieskolor under riksgenomsnittet i en av de rankningar som går att göra. En skola, Jällaskolan, hamnar på näst sista plats. Det har fått skolpolitikern Kristian P Ljungberg (m) att reagera. Han välkomnar att det nu finns ett mått på hur elevernas resultat hjälps upp av skolans insats.

- Men resultatet för Uppsalas del är helt klart en väckarklocka för oss skolpolitiker. Vi kan inte leva på gamla meriter. Friskolor och yrkesinriktade skolor verkar vara mer framgångsrika, medan de traditionellt starka skolorna har tappat.

Siris

Till hösten presenterar Skolverket en ny skoldatabas på webben, Siris kallad. Det ger en ny möjlighet att på ett lättare sätt än i dag skaffa information om varje enskild grund- och gymnasieskola. Siris ska innehålla bland annat kvalitetsredovisningar, kvalitetsgranskningar, betyg och resultat från de nationella proven. Men några topplistor publiceras inte - däremot går det att ställa samman sådana själv, säger Anna Barklund, projektledare för Siris.

- Då alla har rätt att välja skola är det viktigt att vi ger ett underlag för att göra ett rationellt val. Ett annat skäl är att öka insynen. Omkring hälften av den kommunala budgeten går till skolsektorn. Då är det rimligt att alla också kan syna verksamheten, säger Anna Barklund.

Gymnasieskolor i topp

Anna Lena Wallström/TT