Aftonbladet.se bästa svenska nyhetssajten

– dessutom tvåa totalt på Internetworlds nya topp 100-lista

Aftonbladet är enligt Internetworld Sveriges mest välfyllda sajt och redaktionen jobbar ständigt med utveckling av nya tjänster. Det senaste exemplet är nyhetssändningar i Svenska spels tv-kanal. På bilden Björn Svensson vid premiärsändningen.
Foto: JOHANNA PETERSSON
Aftonbladet är enligt Internetworld Sveriges mest välfyllda sajt och redaktionen jobbar ständigt med utveckling av nya tjänster. Det senaste exemplet är nyhetssändningar i Svenska spels tv-kanal. På bilden Björn Svensson vid premiärsändningen.
NYHETER

Aftonbladet.se är Sveriges bästa nyhetssajt.

Internetworlds årliga lista över de 100 bästa sajterna i Sverige placerade sig Aftonbladets nättidning som bästa nyhetssajt, och på andra plats sammantaget.

Ett skutt uppåt med 54 platser sedan i fjol.

- Det är alltid bra att bli uppmärksammad i ett så stort sammanhang men det bästa priset är att fler och fler läsare hittar oss varje månad, säger Sigge Ennart, nyhetschef på aftonbladet.se.

Listan från Internetworld anses som mycket prestigefull och betraktas som det finaste inom genren i Sverige. Som första nyhetssajt kommer Aftonbladet.se, sammantaget hamnar aftonbladet.se på listans andra placering, strax efter prisjämförelsesajten Pricerunner.

Utses av redaktionen

Sajterna nomineras och utses av redaktionen för Internetworld.

Grundkravet för de sajter som nomineras är att de är svenska. Sedan vägs en rad kriterier in i bedömningen.

- Vi tittar på gränssnittet, bredden, ett innehåll som tilltalar många, nätkoppling, det vill säga att kunna använda nätet på ett innovativt sätt och inte minst kvalitet, säger Susan Falck, chefredaktör på Internetworld.

I år var alla i juryn ganska överens om såväl nomineringarna som placeringen.

Motiveringen för aftonbladet.se lyder:

”Aftonbladet är Sveriges mest välfyllda sajt och redaktionen jobbar ständigt med utveckling av nya tjänster. Senaste nyheterna är stommen som tillsammans med många bra gratistjänster gör sajten till ett ställe att ständigt återvända till”.

Sigge Ennart tycker att det är roligt att sajten belönats för sitt nyhetsarbete:

- Det är nyheterna som folk uppskattar. Folk vet att man kan få den snabbaste och fylligaste nyhetsrapporteringen hos oss. Vi har vunnit ett förtroende som vi vill förvalta väl, säger han.

På första plats i årets lista kom Pricerunner, en prisjämförelsetjänst, trea kom fjolårets vinnare, Spray.

Aftonbladet.se har vunnit juryns gillande ännu mer än i fjol då sajten hamnade på 56:e plats.

”Vill ha direktkontakt med läsaren

-Vi tycker att ni under året lagt till mycket tjänster, stramat till formen och gjort det enklare att hitta, på sajten. Kringtjänster, interaktivitet har ökat. Ni vill ha direktkontakt med läsaren och det tycker vi är roligt, säger Susan Falck.

Aftonbladet.se har vunnit en hel del prestigefyllda priser sedan starten 1994, senaste utmärkelsen var Stora Journalistpriset.

Prissumman på 50 000 skänktes då till Cancerfonden.

Sigge Ennart vill dock betona att det här priset, precis som de andra, inte leder till att redaktionen slår sig till ro utan satsar vidare.

Nya satsningar är exempelvis:

En genomgripande satsning på en förändring av sajten som innebär att det blir ännu lättare att hitta och ännu större bredd. Allt det kan man smygttitta opå på en länk som finns på startsidan

Nyhetssändningar i Svenska spels tv- kanal. I dag genomfördes premiärsändningar. Tjänsten innebär att man varje halvtimme kan se aftonbladets nyhetssändningar hos Svenska spels ombud.

I dagarna kan alla com hem:s digitaltv-kunder få tillgång till aftonbaldets webbnyheter.

Åttonde plats på årets lista gick till Aftonbladetkrönikören Belinda Olssons sajt, Sourze.

Nytt för i år på listan från Internetworld är en lista med årets 5 största floppar som toppas av Bonniers misslyckade webbsatsningar.

- Det var en ganska lätt uppgift att utse de största flopparna med tanke på alla konkurser, sammanslagningar och nedläggningar, säger Susan Falck.

Annika Sohlander