Dåliga krockbetyg för familjebussar

Nya resultat från Vägverkets tester i dag

1 av 4 | Foto: VÄGVERKET
Opel Zafira drogs tillbaka i mars, eftersom den inte höll måttet. Det nya resultatet är tre av fem stjärnor, vilket anses vara ett svagt resultat.
NYHETER

Så säker är din bil.

Vägverket presenterar i dag resultaten av krocktester på ett antal familjebilar.

Renault Laguna II får högsta betyg som första bil någosin medan två familjebussar, Opel Zafira och Fiat Multipla, hamnar i botten.

Resultaten för flexbilarna Opel Zafira och Fiat Multipla skulle ha presenterats i mars tillsammans med de andra bilmodellerna. I sista stund drogs de dock tillbaka av tillverkarna eftersom bilmodellerna inte höll måttet.

I dag kom det kompletterande resultaten av Euro-Ncaps senaste krockprov, där flera familjebussar betygsätts säkerhetsmässigt.

Misslyckats förbättra

Trots att tillverkarna haft ett kvartal på sig att förändra modellerna har de uppenbarligen misslyckats. I dagens testresultat får familjebussarna tillsammans med Mitsubishi Carisma endast tre stjärnor i betyg.

- Numera anses allt under fyra stjärnor som svagt. Två eller tre stjärnor innebär en katastrof för såväl försäljning som märkets image, säger Aftonbladets trafikexpert Sven-Anders Eriksson.

Dagens betyg kan alltså inte ses som något annat än ett misslyckande.

- Det är inte första gången som så kallade familjebussar misslyckas med i Euro-Ncaps prestigefyllda krocktester. Opel Sintra (årsmodell 1998) och Chrysler Voyager (årsmodell 1999) fick bara två stjärnor när de testades, säger Sven-Anders Eriksson.

Passagerare i andra bilar

Han förklarar att familjebussarna inte bara är farliga för passagerare utan även för passagerare i andra bilar som kolliderar med dem.

Euro-Ncap är en sammanslutning av ett antal europeiska trafikmyndigheter och organisationer. Från svenskt håll deltar Vägverket. Krocktesterna är betydelsefulla inom branschen som riktmärke för märkets framtida image.

Laguna enda bilen med toppbetyg

Renault Laguna från Frankrike är den hittills enda bilen som fått toppbetyget fem stjärnor, eller 33 poäng av 34 möjliga.

- Åtta poäng ger en stjärna, 9-16 poäng ger två stjärnor och så vidare. För att få fem stjärnor måste bilen ligga mellan 33-40 poäng.

Svenska Sabb ligger i täten.

- Saab 9-5 ligger på andra plats i poängligan med 31 poäng. Samma poäng har nykomlingen Mercedes C Klass. Därefter kommer tre bilar med 30 poäng, säger Sven-Anders Eriksson.

Nya Honda Civic är den överlägset bästa bilen när det gäller att minimera skador vid påkörning av fotgängaren.

-Om alla bilar var konstruerade som Honda Civic skulle 2000 färre fotgängare dödas inom EU varje år, säger Vägverkets trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall till TT.

Alla familjebilar säkrare än tidigare

Krockprov från det europeiska trafiksäkerhetsorganet Euro NCAP visar att genomsnittligt har praktiskt taget alla familjebilar blivit betydligt säkrare för de åkande. Säkerheten har utvecklats positivt under de fyra år som bilar har testats, slogs fast när de senaste resultaten presenterades i Trollhättan på tisdagskvällen.

Av 92 testade bilar är det bara nya Renault Laguna som fått maximala fem stjärnor under de fyra år som testen pågått.

Men när det gäller att minska risken för fotgängare har dock inte mycket hänt - med undantag för Honda Civic.

-Många har sagt att det inte är möjligt att åstadkomma sådana resultat, men inom Honda bestämde man sig och har lagt ned ett omfattande arbete på att nå dit man är i dag, säger Claes Tingvall till TT.

Civic miskar risk för påkörd

Med den lägre och mjukare front som nya Honda Civic fått minskar risken att den som blir påkörd dödas, samtidigt kan antalet allvarliga hjärnskador minskas. Fronten gör att hastigheten som den påkörde slungas iväg med bromsas upp och därmed slår han eller hon inte i skallen lika kraftigt.

Inom EU omkommer varje år 7000 fotgängare när de körs på av bilar. I Sverige är siffran 60 till 70 personer och till detta kommer tusentals som drabbas av allvarliga skallskador.

Annika Sohlander