Nätläsarna sätter säkerheten först vid bilköpet

Aftonbladets trafikreporter förvånad över att märket har relativt liten betydelse

NYHETER

Ekonomi och säkerhet är viktigare än märke och hästkrafter när man köper bil.

Det tycker Aftonbladets läsare.

- Det är intressant och glädjande att säkerheten hamnat i fokus, kommenterar Aftonbladets trafikreporter Sven-Anders Eriksson.

Under onsdagen har Aftonbladets nätläsare kunnat svara på frågan ”Vad är viktigast när du köper ny bil?” på aftonbladet.se.

Läsarna har fått några olika alternativ att välja på - ekonomi, säkerhet, design, märke och hästkrafter.

Ekonomi är viktigast för männen (26,1 procent), följt av design (21,4 procent). Kvinnorna prioriterar istället säkerhet (31 procent) och ekonomi (26,2 procent).

Båda könen tycker att märket är det minst viktiga.

- Det är glädjande att så många kvinnor är säkerhetsmedvetna och ställer krav på bilarna. Förhoppningsvis kan det smitta av sig på männen, säger Sven-Anders Eriksson.

- Samtidigt är jag förvånad över att märket har en så pass liten betydelse, säger Sven-Anders Eriksson.

Mer än var fjärde man och kvinnan tycker att ekonomin är viktigast när de ska köpa en ny bil.

- Uppenbarligen tänker många på att köpa en bränslesnål bil som inte är för dyr att försäkra.

Vid 20-tiden på onsdagskvällen hade sammanlagt närmare 8 500 män och 7 500 kvinnor svarat på Dagens fråga.

Andreas Alfredsson