Aftonbladet.se fortsätter öka mest

219 000 fler unika besökare senaste året

NYHETER

Aftonbladet.se ökar mest av alla tidningssajter på nätet.

På ett år har 219 000 fler unika besökare hittat till sajten.

Dessutom är aftonbladet.se nu större än Hotmail.com.

- Det är klart att det är väldigt roligt och att det är en effekt av att vi ständigt blir bättre framförallt på nyheter som är vår styrka, säger Kalle Jungkvist, chefredaktör för Nya Medier.

Vi har haft en väldigt stark position i många år ändå fortsätter vi att öka gapet till de andra nättidningarna, säger chefredaktör Kalle Jungkvist. Det visar att kvalitet lönar sig.
Foto: BJÖRN WANHATALO
Vi har haft en väldigt stark position i många år ändå fortsätter vi att öka gapet till de andra nättidningarna, säger chefredaktör Kalle Jungkvist. Det visar att kvalitet lönar sig.

För bara någon vecka sedan blev Aftonbladets nättidning bästa nyhetssajt, med en andraplacering på Internetworlds topp 100-lista.

Men inte bara branschtidningar uppskattar Aftonbladets nättidning, läsarna blir allt fler också.

Försprånget ökar

Från maj i fjol till i år ökade antalet unika besökare på aftonbladet.se med 219 000, totalt hade sajten 1 459 000 besökare i maj, enligt Jupiter MMXI.

Ökningen är klart störst bland de tidningar som kontinuerligt uppdaterar nyheter på nätet.

Försprånget, eller glappet gentemot många andra nyhetssajter har också ökat. Till exempel fick Aftonbladets nättidning på ett år 71 000 fler läsare än Expressen.se, och 60 000 fler än DN.se.

- Det är nästan det mest glädjande. Vi har haft en väldigt stark position i många år ändå fortsätter vi att öka gapet till de andra nättidningarna. Det visar att kvalitet lönar sig, säger Kalle Jungkvist.

Större än Hotmail

Enligt färsk statistik från MMXI är aftonbladet.se dessutom den fjärde största sajten på topplistan över sajter som svenskar mellan 12-79 år surfar till. Sedan april månad har aftonbladet.se gått om Hotmail.com och ligger nu endast längre ner än jättar som Microsoft och Passagen. Därmed är aftonbladet.se den största nyhetssajten bland surfare i Sverige.

För att bli ännu bättre jobbar aftonbladet.se ständigt på att förbättra såväl innehåll som utseende. I dagarna har sajten bytt grafisk form, ett arbete som pågått under ett år. Syftet är att öka överskådligheten och att det ska bli lättare att hitta för läsarna.

- Den nya designen har mötts av stort intresse, vi har fått runt 2 000 mejl från läsare med åsikter, beröm, kritik och förslag, säger Marianne Schvarcz, redaktionell utvecklingschef.

Aftonbladet.se har redan gjort en del ändringar efter förslag från läsare - och dialogen fortsätter:

- Det är kul att vi får så mycket hjälp av våra läsares synpunkter, säger Marianne Schvarcz.

Nya projekt på aftonbladet.se

Aftonbladet.se har belönats i många sammanhang. Förra året fick blev sajten belönade med Stora Journalistpriset i kategorin Nya Medier. Prissumman á 50 000 skänktes i enlighet med läsarnas vilja till cancerfonden.

Branschtidningen Internetworld placerade i år sajten på sin lista över de 100 bästa sajterna med motiveringen:

"Aftonbladet är Sveriges mest välfyllda sajt och redaktionen jobbar ständigt med utveckling av nya tjänster. Senaste nyheterna är stommen som tillsammans med många bra gratistjänster gör sajten till ett ställe att ständigt återvända till."

- Vi tycker att ni lagt på ett extra kol det senaste året. Aftonbladets sajt sprudlar av idéer som ni testar och som visar sig fungera, sa tidningens chefredaktör Susan Falck efter utmärkelsen.

Aftonbladet.se kopplar inte av, nya projekt lanseras ständigt. Här är några av de senaste nyheter som lockar ännu fler läsare till Aftonbladet.se:

Nyhetssändningar i den tv-kanal som Svenska Spel har hos nära 2 000 tipsombud i hela landet. Tre korta sändningar om dagen läses upp från Aftonbladets redaktion, men sänds varje halvtimme, premiär för någon vecka sedan.

Bättre väder. På sajten uppdateras väderprognosen en gång i timmen, och den som vill ha SMS-väder i sin mobil på sjön eller på turistorten kan få det.

Digital text-tv. ComHem-abonnenter kan från den här veckan läsa Aftonbladets nyheter, sport och nöje i sin digitala text-tv där det också finns längre texter och bilder.

- Aftonbladet kan man nu nå när som helst och var som helst i många olika kanaler och vår journalistik blir mer och mer uppskattad, säger Kalle Jungkvist.

Annika Sohlander