Viasat drar sig ur marknätet

Abonnenter förlorar flera stora kanaler i augusti

NYHETER

Jan Stenbeck drar sig ur det digitala marknätet för tv-sändningar.

Marita Ulvskog drabbas därmed av ännu en prestigeförlust.

För marknätets kunder innebär beslutet att flera av deras favoritkanaler försvinner.

Vill inte vara med Jan Stenbeck är missnöjd med det låga antalet abonnenter på det digitala marknätet. Därför hoppar Viasat av i höst.
Foto: BÖRJE THURESSON
Vill inte vara med Jan Stenbeck är missnöjd med det låga antalet abonnenter på det digitala marknätet. Därför hoppar Viasat av i höst.

Motivet till att Jan Stenbeck tar bort sina kanaler från det digitala marknätet är att han är missnöjd med det låga antalet abonnenter.

I ett pressmeddelande säger MTG:s vd Hans-Holger Albrecht att marknätet i dag bara når hälften så många abonnenter som MTG blivit lovade, och att det inte är ekonomiskt lönsamt att vara kvar.

Maktstriden om framtidens tv-marknad trissas därmed upp ytterligare och konflikten mellan kulturdepartementet och Stenbeck fördjupas.

70 000 hushåll drabbas i höst

- Det digitala marknätet är en direkt konkurrent till Stenbecks eget digitala satellitnät. Varje kund han drar in i det digitala marknätet är en förlorad kund för Viasat, säger Pontus Forsström, chefredaktör för Vision.

Beslutet betyder att de 70 000 hushåll som är abonnenter på det digitala marknätet inte längre kommer att kunna se Viasats kanaler TV 3, ZTV, TV 8, Viasat Sport och TV 1000 efter den 15 augusti.

- För konsumenterna innebär utvecklingen att man blir alltmer låst till enskilda operatörer. Det finns anledning att vara oroliga över utvecklingen mot låsta boxar, säger Pontus Forsström.

- Orsaken till beslutet är snarare att man nu har fått ett så stort försprång på sin egen digitala plattform att man upplever att det är riskfritt att upplåta sin plats i det digitala marknätet till någon annan.

Prishöjning bromsade försäljning

I höstas höjde Viasat priset för sina kanaler i marknätet till 115 kronor. Resultatet blev att försäljningen av digitalboxar rasade i botten och Boxer tvingades gå in med pengar för att få igång försäljningen. Risken är nu att försäljningen stannar av igen.

- Jag tror inte att sista ordet är sagt ännu. Stenbeck är mer känd för att förhandla sig till fördelar med politiker än att gå till full konfrontation. Det skulle inte förvåna mig om det hela slutar med ett samarbete där staten stödjer Stenbecks mediesatsning, säger Pontus Forsström.

Aftonbladet har inte lyckats nå kulturminister Marita Ulvskog för en kommentar.

Det här är digital-tv

Tobias Brandel