Telia får flest nya bredbandskunder

5000 nya abonnenter i veckan – flest via telefonkabeln

NYHETER

Telia har slagit an tonen när det gäller "bredband" till det svenska folkhemmet.

300 000 skånska hushåll fick i veckan chansen att skaffa telefonkabeln ADSL - företagets vapen i kampen om konsumenterna.

- Just nu ansluter vi 5 000 nya abonnenter i veckan och räknar med att hålla den takten, säger Karin Moberg, vd för Telia e-bolaget till TT.

Efter första kvartalet i år redovisade Telia sammanlagt 79 000 uppkopplade hushåll, varav 48 000 med ADSL-uppkopplingar och resten genom kabel-tv-bolaget Com Hem.

Håller tempot skulle Telia efter enkel huvudräkning ha cirka 200 000 kunder till årsskiftet.

Nöjda så långt

Efter tidigare års stora visionära utspel från Telia och andra aktörer om hur snabbt folket skulle bli bredbandsuppkopplade aktar sig Karin Moberg för några spådomar om framtiden. Analysföretaget Forrester däremot tror att 40 procent av hushållen ska vara uppkopplade 2005.

- Det anser jag vara i underkant, säger Karin Moberg.

När krutröken från den mest "hypade" perioden för ett år sedan lagt sig är det ändå klart att Telia är på väg att ta hem kampen om konsumenterna.

- Självklart är vi nöjda så här långt, men fullt medvetna om att det ännu är långt kvar. Det finns många kunder kvar att slåss om, menar Moberg.

Höjer priset

Av Sveriges drygt två miljoner Internetanslutna privatpersoner är det få som har en höghastighetsuppkoppling. Enligt tidningen Veckans Affärer som gjort en sammanställning handlar det om 3,7 procent vid årsskiftet.

För ett år sedan lanserade Telia sin ADSL-lösning till 25 utvalda orter i landet och responsen blev omedelbar. Så omedelbar att Telia redan talat om, med resten av branschen som omedelbar efterföljare, att priserna till hösten höjs med 30 procent. För Telias del betyder det en månadskostnad kring 325 kronor.

- Den höjningen är helt nödvändig för långsiktig lönsamhet och möjlighet att utveckla nya tjänster.

Imponerad av britterna

Än så länge tycks betalningsviljan finnas och genom storsatsningen på en egen bredbandsportal ska man tjäna pengar.

- Jag är till exempel imponerad av britterna som på ett annat sätt än vi svenskar tänker i affärsmässiga termer. Istället för att göra affär av vad vi har, vill vi gärna omedelbart rusa vidare och utveckla tekniken.

Karin Moberg är medveten om att tekniken ändå behöver utvecklas. Konkurrenter erbjuder större hastighet på samma tjänst och på försök har 100 kunder i Huddinge utanför Stockholm ADSL-tjänst med högre hastigheter.

- Det möjliggör helt andra tjänster som till exempel tv och video och den tekniken kommer säkert att komma redan under nästa år, spår Karin Moberg.

Anders Lignell/TT