Comviq lovade lågpris – tog ut full taxa

1,3 miljoner kunder kan ha blivit utan utlovad rabatt

NYHETER

Drygt 1,3 miljoner av Comviqs och Tele2:s kunder kan ha blivit blåsta på billiga samtal under midsommarhelgen.

Trots ett löfte om utlovad lågpristaxa för mobila samtal under midsommarafton debiterades kunderna på fulla avgifter.

- Någonting i systemet har gått fel, ett fel som pågått under tre timmar. Men de kunder som drabbats kommer naturligtvis att krediteras, säger Malin Rydholm, informationschef på Comviq.

Comviq och Tele2 erbjuder som de flesta andra mobiltelefonbolag lägre samtalstaxa under helger, helgdagar och kvällar, jämfört med under vardagar. För en Comviq kontantkortskund är skillnaden stor. På vardagar kostar det 5,50 kronor per minut att ringa under helgerna är minuttaxan 55 öre.

Lovade lägre pris under midsommarafton

Trots att midsommarafton är en helt vanlig vardag gick Comviq och Tele2 ut och lovade sina kunder den lägre helgtaxan den 22 juni. Men någonting gick snett. Mellan klockan 07.00 och 10.15 på midsommaraftonen tickade vardagstaxan som vanligt för Comviqs drygt 1,3 miljoner kontantkortskunder.

Detta innebär att de kunder som ringde ett tiominuterssamtal och hade tänkt sig att betala en dryg femma, i själva verket fick punga ut med dryga femtiolappen. För de kunder som hoppat på det senaste erbjudandet Comviq Kontant Millenium blir skillnaden ännu större.

”Det har blibit ett tekniskt fel”

- Det har blivit någon form av tekniskt fel som åtgärdades efter ungefär tre timmar. Jag kan tyvärr inte säga exakt vad som gått fel, men systemet fungerade helt enkelt inte som de skulle. vi beklagar naturligtvis detta, säger informationschef Malin Rydholm.

Hon kan inte uppge hur många kontantkortskunder som använde sin telefon under den aktuella tre timmarsperioden, men hon lovar att de som drabbats kommer att få sina konton justerade i början av den här veckan.

Planer för ytterligare kompensationer

- Vi håller på och tittar på det här just nu och inom några dagar kommer alla som ringt under midsommaraftonens morgontimmar att krediteras, säger Rydholm.

Förutom att kunderna ersatts för den felaktiga kostnad som deras kontantkort belastats med har Comviq och Tele2 inga planer på att kompensera sina kunder ytterligare för misstaget.

Claes Thunblad