Bryggerier gör reklam för lättöl som inte finns

Aftonbladets nätläsare känner sig lurade

NYHETER

Bryggerierna gör reklam för lättöl som inte finns, enligt aftonbladet.ses läsare.

I själva verket är det folköl eller starköl som marknadsförs.

-Vi är många som sett reklam för lättöl på burk men aldrig hittat burkarna, skriver en läsare.

Att bryggerierna gör reklam för lättöl som i princip är omöjlig att få tag i kommer inte som någon nyhet för aftonbladet.ses läsare.

Många har hört av sig för att berätta om sina egna erfarenheter när de letat efter lättöl.

Hittade inte en enda flaska

Läsarna är besvikna - eftersom de faktiskt gärna skulle vilja köpa ett lättöl på burk.

-För två år sedan gjorde Pripps en reklamkampanj för Lapin Kulta lättöl överallt. Eftersom jag tycker om Lapin Kulta ville jag prova. Inte en enda butik i min hemstad med omnejd kunde sälja den till mig, berättar en läsare i ett e-brev.

-Vi är flera som försökt hitta lättöl på 45 cl burk i butikerna men misslyckats, skriver en annan läsare.

Starkölen lätt att hitta

I går berättade aftonbladet.se att Spendrups nya sommarburk marknadsförs på bred front i bland annat tv. Lättölen kan det dock vara svårt att få tag i, medan starkölen säljer i stor skala på Systembolaget.

Till saken hör att man inte får göra reklam för något starkare än lättöl enligt svensk lag.

Kritikerna menar att lättölsreklamen är ett sätt för bryggerierna att göra smygreklam för starkölen.

Lurar lagen

- Man lurar folk helt enkelt. Man lurar reklamlagstiftningen, sa Lovisa Lantz, ordförande i Ungdomens nykterhetsförbund till Folkradion i går.

Det är Pripps Carlsberg som säljer Lapin Kulta i Sverige. Bo Söderström, informationschef på Carlsberg Sverige, förnekar att företaget gör reklam för ett lättöl som inte finns.

- Jag kan räkna upp många butiker där det finns, säger han till aftonbladet.se.

Håller sig till reglerna

Ligger det något i att lättölsreklam är förtäckt starkölsreklam?

- Nej, det tycker jag inte. Definitivt inte. Vi gör reklam för lättöl enligt de regler som finns. Det står mycket tydligt klass I i annonser och allting.

Men ni gör reklam för ett varumärke, under vilket det finns flera klasser öl?

- Ja, fast vi följer lagstiftningen. Vi gör helt rätt, säger Bo Söderström.

Just nu kör Pripps en reklamfilm för sin storsäljare Pripps Blå i tv. I reklamen är det lättöl som vännerna på skärgårdskobben dricker. Men på sin hemsida skriver bryggeriet att Pripps Blå från början var "ett starköl med relativt blygsamma försäljningssiffror. I dag är Pripps Blå ett av Sveriges mest välkända varumärken."

Maria Saving