Aftonbladet satsar på e-shopping

Samarbetar med Torget om ny e-galleria i höst

NYHETER

Aftonbladet startar en ny galleria för e-shopping tillsammans med Torget.

Tidigt i höst slås portarna upp för det nya samarbetet, som börjar med produkter från ett 20-tal olika butiker.

Den nya gallerian innebär att Aftonbladet beslutat utöka verksamheten på nätet till att innefatta även handel.

Sajten aftonbladet.se utökas med ett brett utbud varor, men även köptips, butiksregister och en effektiv sökmotor som hjälper shopparen att hitta rätt.

- Vi ser att e-handeln i Sverige tagit fart de senaste året och tycker att tiden är mogen för att erbjuda våra besökare enkel shopping på nätet, säger Mats Eriksson, vd på Aftonbladet Nya Medier.

- Vi räknar med en hög trovärdighet i vår e-handelssatsning i och med kopplingen till Torget, som är en välkänd och etablerad aktör på området.

Efterfrågad tjänst

För Aftonbladets nätläsare blir den nya gallerian svaret på en tjänst många frågat efter - ett enkelt och säkert sätt att snabbt shoppa på nätet.

Via Torget får nätläsarna snart en ny speciell sökfunktion för butiker och olika produkter, vilket underlättar i jakten på en viss vara.

Både Aftonbladet och Torget kommer att få intäkter från gallerian. Butikerna betalar ett fast pris för att exponera sina produkter och så småningom räknar bägge företagen med att generera intäkter även från butiks- och annonsförsäljningen.

Lockar besökare

För Torgets del innebär det nya avtalet att man breddar sitt utbud av shoppingtjänster på nätet. Man når också nya grupper av besökare som i vanliga fall inte handlar på Torget.

Samarbetet mellan Aftonbladet och Torget innebär dock inte någon sammanslagning av de två företagen.

Aftonbladet kommer inte heller att tumma på de journalistiska principerna utan precis som tidigare bedriva kritisk konsumentjournalistik.

Caroline Olsson