Nätläsarna kräver mobilförbud bakom ratten

Lagförslag om handsfree kan bli kompromiss

NYHETER

Bromssträckan kan bli 37 meter längre om föraren pratar i mobiltelefon.

Det säger Bengt Silfverstrand, skånsk s-politiker och riksdagsman.

Han har i sju år krävt ett förbud mot mobilsamtal bakom ratten på svenska vägar.

Aftonbladets läsare håller med honom. Vid 19-tiden i kväll hade 17.201 personer svarat på frågan om Sverige ska införa förbud mot att prata i mobiltelefon under bilkörning.

Drygt 65 procent svarade ja.

- Den tändande gnistan för mig var en olycka där en 14 månaders pojke fick skallen praktiskt taget kluven då en förare som pratade i mobil backade rakt på bilen där pojken satt, säger Bengt Silfverstrand.

Babyn avled av skadorna

Pojken överlevde själva kraschen men avled av skadorna några månader senare. Bengt Silfverstrand hann träffa honom och pratade också med föräldrarna.

- Det är bevisat att det var just mobiltelefonering som var den direkta orsaken till olyckan och pojkens död. Jag lovade hans föräldrar att jag skulle göra något och det har jag försökt att göra.

Han skrev den första motionen om mobilförbud i bilen redan för sex år sedan. Det har blivit några till i samma ämne sedan dess.

Den sista maj i år lossnade korken äntligen och riksdagen beslutade tillsätta en snabbutredning.

Utredningens slutsats presenteras sannolikt runt årsskiftet och det kan bli ett lagförslag om förbud som antas redan våren 2002.

Förbud i flera länder

Danmark har redan ett förbud mot mobilprat för bilförare utan handsfree. Norge likaså.

Förbud mot att hålla i mobil och prata samtidigt som man kör bil finns också i Australien, Brasilien, Storbritannien, Israel, Italien, Österrike, Polen, Portugal, Rumänien, Schweiz, Slovenien, Slovakien, Spanien och Ungern.

I USA har staten New York blivit först med mobilförbud, vilket aftonbladet.se berättat idag. Flera andra stater väntas följa efter.

Bengt Silfverstrand pekar på flera undersökningar som gjorts i länder som infört obligatorisk handsfree för bilförare.

- Svenska Vägverket förringar det här problemet. Danmark hade aldrig kommit före Sverige i den här frågan om det inte var så påtagligt att detta med mobilsamtal är ett problem, säger han.

- Reaktionstiden försämras med 0,6 sekunder för unga förare. För äldre förare handlar det om 1,5 sekund.

Omsatt i bromssträcka blir det 15 meter respektive 37 meter.

- Det är uppseendeväckande och skrämmande att svenska myndigheter inte har bättre på fötterna i den här frågan.

Handsfree en kompromiss

Bengt Silfverstrand pratar själv aldrig i telefon i bilen. Egentligen tycker han inte att någon förare skulle göra det heller. Men av praktiska skäl måste t ex yrkesförare kunna använda mobil.

Det som sannolikt blir ett lagförslag om handsfree är därför en bra kompromiss.

- Det är riktigt att även det pratandet är distraherande. Men det är en väldig skillnad att kunna manövrera bilen med en eller två händer.

- Fast jag stänger av mobilen när jag kör. Jag skulle aldrig prata i mobil i bilen, jag tycker inte att man ska göra det heller, säger Bengt Silfverstrand.

Caroline Olsson