Dagens namn: Henrietta, Henrika
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Nyheter

Nät-shopping ny satsning på Aftonbladet.se

Gallerian på nätet startas tillsammans med Torget.se

Den ena är bäst på nyheter på nätet.

Den andra på e-handel.

I höst öppnar Aftonbladet.se och portalen Torget.se sin gemensamma shoppingtjänst.

Tror på e-handel Projektledaren Göran Fröjdh säger att den nya tjänsten Gallerian ska hjälpa besökaren att hitta rätt hos seriösa nätbutiker.   Tror på e-handel Projektledaren Göran Fröjdh säger att den nya tjänsten Gallerian ska hjälpa besökaren att hitta rätt hos seriösa nätbutiker. Foto: NICLAS HAMMARSTRÖM

Gallerian blir en egen avdelning på Aftonbladets sajt. Här kommer ett brett utbud av varor som till exempel böcker, skivor och hemelektronik samsas med recensioner, topplistor och artiklar.

- Meningen är att Aftonbladet och Torget ska komplettera varandra. Ofta är det svårt att hitta det man söker på internet, men vi hjälper Aftonbladets besökare att hitta rätt hos seriösa nätbutiker, säger Göran Fröjdh, projektledare på Aftonbladet Nya Medier AB.

Ett 20-tal butiker finns med från starten i höst och Gallerian byggs ut efter hand.

    Vad har Aftonbladet med näthandel att göra?

- Vi tror att det är något som våra läsare har saknat. Undersökningar visar att de gärna vill ha ökat inslag av e-handel på vår sajt. Tillsammans med Torget kan vi bygga en tjänst som främjar e-handel i Sverige och göra det både enklare och tryggare att handla, säger Göran Fröjdh.

    Men har inte IT-bubblan spruckit?

- Faktum är att fler och fler handlar på nätet. Ryktet om e-handelns död är betydligt överdrivet.

    Finns det risk att den journalistiska integriteten påverkas av samarbetet?

- Nej, vi har en klar avgränsning mellan annonser och redaktionellt material. Vi deltar inte i själva försäljningen och vi kommer aldrig att ägna oss åt någon textreklam, säger Göran Fröjdh.

Åsa Erlandson
Senaste TV-klippen
SENASTE NYTT

Visa fler
Om Aftonbladet