Dagens namn: Ellen, Lena
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Nyheter

Charter-spionerna

De bestämmer vart du åker på semester

Klorvattnet i poolen ligger blankt. Den grekiska lunchsolen gassar. Och fetaosten på tallriken börjar få svettpärlor.

Allt är som det ska på ett grekiskt hotell i juni.

Förutom att två svenska charterspioner nyss checkat in.

Lotta Sundvall och Maria Widegren, rutinerat klädda i svalkande vitt, ska besöka hotellpooler, inventera restaurangutbud, inspektera toalettsitsar, mäta avstånd till stranden.

Aftonbladet får följa med under förutsättning att vi inte avslöjar namnet på den grekiska ön. Av konkurrensskäl.

- För få lägenhetshotell för den stora efterfrågan.

- Vi har ont om tid, säger Lotta Sundvall, produktionschef på Apollo, och reser sig stressat.

På två dygn måste hon skaka fram hundratals hotellbäddar för att ett hemligt datum i maj nästa år kunna flyga ner ett plan fullt med svenska turister.

- Det blir fullt. Inga problem, säger hon.

Utanför vårt hemliga hotell på ön väntar Georgios som ska köra spionbilen mellan hotellen som kan bli aktuella för nästa års sommarkatalog.

     

Tio hotell hinner vi med innan solen går ner.

Hotellägarna kryssar mellan rummen för att visa Apollos kontraktörer, som spionerna själva kallar sig, det bästa de har att erbjuda.

Ljusblåa balkonger, en get på gården, uttjänta bäddsoffor och anslagstavlor täckta med vykort.

På ett har en kvinna från Gävle skrivit: Here in Sweden the sky is grey.

Vi vallas in och ut i ostädade rum.

- Det har hänt att frun stått i duschen när vi tittat in. Men de flesta är hjälpsamma när de förstår att vi kontrollerar standarden, säger Lotta Sundvall och avslöjar att hon gått upp fem kilo den senaste säsongen.

För i hennes jobb ingår att äta av kakorna och dricka av drickan som bjuds.

     

Innan vi lämnar det sista hotellet har värdparet stuckit blommor i håret på svenskorna och överöst dem med juice och tygåsnor av sorten "My lovely donkey".

För de små hotellägarna är ett kontrakt med ett stort skandinaviskt charterbolag ett säkert pensionssparande.

Det, och att himlen långt där uppe i Norden oftast är grå.

Inte blå som i resekatalogerna.

- Det måste vara solsken på bilden, säger Maria Widegren, Apollos platschef på Kos, som ska skriva texterna och fotografera hotellen.

Är himlen mot förmodan grå som i Gävle får hon komma tillbaka med kameran nästa dag.

Hon har skrivit hundratals hotellbeskrivningar genom åren och vet vad som säljer. Familjär stämning. Barnvänliga stränder.

Och så havsutsikt, detta av turister så hånade ord.

- Alltså, det får inte vara något träd framför. Och man ska inte behöva stå i ett hörn av balkongen för att skymta vattnet.

- Havsutsikt är fri utsikt, som här, förklarar hon och sveper med handen över bukten.

- Vårt största avtal med resenärerna är det som står i katalogen. Man måste hålla sig till sanningen.

Annars kommer straffet som ett brev på posten. Till allmänna reklamationsnämnden.

I takt med att svensken blivit mer resvan har kraven på resebolagen ökat - och katalogernas allmänna information svällt från en till tre sidor.

- Man kan skratta åt att någon klagat på myggbett. Men året därpå kanske vi skriver någon rad om insekterna, säger Apollos utsända.

Inne i ett annat rum inspekterar hennes kollega badrummet. Knackar kakel, lyfter toastolen, kollar duschslangen.

- Jag klarar bara inte av hudavlagringar i hörnen, säger Lotta Sundvall.

Komfort har blivit a och o. Men den stora efterfrågan har inte bara satt kvalitetspress på arrangörerna utan också pressat priserna.

     

När de första charterkullarna med svenskar flögs till Mallorca på 60-talet fanns det inget tillägg för extra benplats. Arrangörerna var nöjda om resan inte tog flera dygn.

Efter Mallorca förvandlades charterbranschen till en lavin. I snabb takt kom Rimini, Rhodos, Ibiza, Kreta, Torremolinos, Gran Canaria. Storheter som även de varit små.

Många resmål uppstod av en slump. Så sent som på 80-talet styrdes utbudet delvis av respektive resebolags vd och hans eller hennes familj. Kanske bilade de runt i Europa en sommar, hittade en pärla och lanserade den i nästkommande katalog.

I dag är det en hel spionindustri att hitta rätt resmål.

- En metod är att stämma av de unga. Vart åker backpackern? Det kan vara en indikation på något som kommer, säger Lennart Holm, chef för Always service.

Själv tågluffade han för tio år sedan i Thailand, Vietnam och Sydamerika - i dag populära charterresmål.

- Det gäller att hålla nyheterna hemliga, för att få det automatiska suget.

Men ibland är spionresorna förgäves. Ibland är det kunderna som överraskar :

Ön Skiathos i norra Grekland har poppat upp från ingenstans. Resenärerna tycks strunta i den relativt enkla hotellstandarden, de prioriterar öns 77 badvikar.

För några år sedan blev det rusning till Amorgos. Orsaken var Luc Bessons filmsuccé Det stora blå, inspelad på ön. Några delfiner, en tjusig dykare och ljuvlig filmmusik var bästa reklamen.

Prag har blivit en storsäljare nästan utan reklam.

     

Andra resmål blir så populära att de biter sig själva i svansen:

När Vingresor för många år sedan lanserade Kos som ett nytt fest-Ibiza blev det ett överslag av billiga hotell inne i stan.

Ön invaderades av ungdomar - de enda som man med säkerhet vet inte har några pengar.

Resultatet blev att grekerna tjänade mindre än beräknat - och hotellstandarden sjönk.

- När sedan också priserna på resorna sjunkit tillräckligt är det slut. Då drar man i värsta fall in ett resmål, berättar Lotta Sundvall.

Pergolan vi sitter under påminner mer om en mexikansk hacienda än ett grekiskt standardhotell.

- Men utan att ha sett rummen säger jag nej, säger hon och pekar på en trappa som saknar räcke.

     

En halvtimme senare har en ung, engelsktalande man visat runt. När han gått faller Lotta Sundvalls dom:

- Snygg karl. Gräsligt hus.

Hennes smak är avgörande. Och raspade väggar och lila gardiner till blåa plastsoffor är inte hennes favoriter.

- Men hur förklarar man för en hotellchef att hans gardiner är förskräckliga? säger hon.

På kvällen poängterar restaurangägaren Panagiotis att just den här ön betackar sig för en omvandling.

- Vi har skola, vi har barn, alla har jobb. Vi är glada om det kommer turister, men vi dör inte utan dem. Blir det för mycket säger vi stopp.

På kvällarna serverar han tzatziki och keftedes, grillade pannbiffar.

Men varje eftermiddag unnar han sig en badpaus. Och på vintern bommar han igen.

- Då åker jag och fiskar. Först kommer livet, sedan pengarna, säger han och ger oss notan.

Vi strosar hamnpromenaden fram, förbi genuina tavernor och cocktailverandor, förälskade par och pensionärer i matchande kläder.

En stund senare berättar Apollos charterspioner att deras hemliga uppdrag nästan är slutfört. Nu saknas bara 20 rum.

Britt Peruzzi

Den typiske resenären

  Barnen bestämmer. Nära hälften av tillfrågade föräldrar säger att barnen påverkar valet av resmål.

  Hon bokar resan. 66 procent av dem som bokar en charterresa är kvinnor.

  Han betalar. 64 procent av dem som betalar en resa är män.

 

(Källa: Always, Fritidsresor och turistdatabasen)

SENASTE NYTT

Visa fler
Om Aftonbladet