Brand på färja utanför Trelleborg

235 personer ombord på färjan

NYHETER

En brand bröt på söndagskvällen ut i maskinrummet på passagerarfärjan M/S Sassnitz som går mellan Trelleborg och tyska Sassnitz.

Det finns 235 människor ombord.

Båten kommer att bogseras till Sassnitz.

Färjelinjerna i södra Sverige.
Färjelinjerna i södra Sverige.

Inga människor uppges ha skadats men på fartyget hade man förberett för en evakuering i livbårar och flottar.

Bogserbåtar är på väg ut till M/S Sassnitz. De kommer att vara där vid tvåtiden i natt. Under natten kommer färjan att bogseras tillbaka till Sassnitz.

- Vi räknar med att den kommer dit i morgon förmiddag, säger Gert Jakobsen, informationsansvarig på Scandlines i Danmark till Aftonbladet.

– Hamnen i Trelleborg är för smal för att bogserbåtarna ska få plats.

Kaptenen och de säkerhetsansvariga vågar inte starta motorerna igen.

Läget under kontroll

Ombord på den tyskregistrerade färjan fanns 235 personer - 169 passagerare och 66 besättningsmän. Ingen av dem kom till skada.

Branden utbröt strax före klockan 20 då fartyget befann sig 25 sjömil sydost om Trelleborg. Besättningen förberedde

genast evakuering i livbåtar och flottar samtidigt som det eldhärjade maskinrummet förseglades.

Inom loppet av en halvtimme meddelade befälhavaren via radio till Sjöräddningen i Göteborg att inga människor

skadats och att besättningen hade elden under kontroll.

- Via släckningssystemet fylls maskinrummet med halon eller kolsyra som tar bort allt syre i utrymmet. Men

brinner det fortfarande efter det så måste man gå in och släcka manuellt, sade Christer Waldegren vid Sjöräddningen

till TT.

Så långt gick det dock aldrig. Strax efter klockan 22 rapporterades det att branden var släckt. Först meddelades det

att färjan för egen maskin skulle fortsätta mot Trelleborg, men senare att hon skulle bogseras tillbaka till Tyskland.

Tyska bogserbåtar var vid midnatt på väg mot haveristen.

Ingen evakuering

Någon evakuering av passagerare och manskap blev aldrig aktuell.

Den eldhärjade färjan tillhör rederiet Scandlines i Helsingborg som i sin tur ägs av Stena Line i Göteborg.

- Jag vet inte med säkerhet om det rådde någon fara för passagerare eller besättningsmän. Det är en av de saker

som ska utredas när fartyget når hamn, sade Joakim Kemdahl, informationschef på Stena Line, till TT.

Eftersom färjan bedömdes ligga på svenskt vatten leddes förberedelserna av räddningsarbetet från Sverige. Ett

tiotal fartyg, handelsfartyg, lotsbåtar och sjöräddningsfartyg fanns snabbt på plats runt den nödställda färjan. Två

svenska helikoptrar, tre danska och ytterligare två från Tyskland stod beredda att flyga till havs med läkarpersonal och särskilt sjöutbildade brandmän.

När beskedet om att branden var släckt och att fartyget skulle bogseras tillbaka till Sassnitz avblåstes beredskapen helt på den svenska sidan.

Ännu sent på söndagskvällen var det oklart vad som utlöste branden.

Den skapade också förseningar på Scandlines andra färjerutt från Trelleborg med destination Rostock. Samtliga av rederiets färjor begav sig till haveriplatsen för assistera det brinnande fartyget.

På färjeläget i Trelleborg väntade långtradarförare, bussturister och bilister, totalt ett hundratal ekipage. De skulle

senare få köra ombord på den flera timmar försenade ms Skåne för att åka till Rostock cirka elva mil sydväst om Sassnitz.

Fakta:

Besked på telefon

TT , aftonbladet.se