Här flyr de från elden

Kaptenens nödrop när färjan brann: Mayday, mayday

REDO ATT EVAKUERA Besättningen på m/s Sassnitz upptäckte branden i maskinrummet strax före klockan åtta i går kväll. Färjan, som var på väg från Sassnitz till Trelleborg, hade då kommit halvvägs. Befälhavaren förberedde en evakuering. Svenska sjöräddningen satte in alla resurser. Danska och tyska myndigheter ställde båtar och helikoptrar till förfogande och handelsfartyg dirigerades till platsen.
Foto: OLE NIELSEN
REDO ATT EVAKUERA Besättningen på m/s Sassnitz upptäckte branden i maskinrummet strax före klockan åtta i går kväll. Färjan, som var på väg från Sassnitz till Trelleborg, hade då kommit halvvägs. Befälhavaren förberedde en evakuering. Svenska sjöräddningen satte in alla resurser. Danska och tyska myndigheter ställde båtar och helikoptrar till förfogande och handelsfartyg dirigerades till platsen.
NYHETER

Mitt ute på Östersjön började färjan Sassnitz att brinna - med 235 ombord.

- Mayday, mayday, ropade kaptenen förtvivlat i radion.

Passagerarna gick upp på däck i sina livvästar och gjorde sig redo att överge fartyget.

Strax före klockan åtta i går kväll upptäckte besättningen på Scandlines passagerarfärja m/s Sassnitz en brand i maskinrummet. Färjan var på väg från tyska Sassnitz till Trelleborg och hade kommit halvvägs.

Svenska sjöräddningen satte in alla resurser, med tidigare fartygskatastrofer i färskt minne. Även danska och tyska myndigheter ställde båtar och helikoptrar till förfogande.

Flera handelsfartyg dirigerades till olycksplatsen, cirka 45 kilometer sydost om Trelleborg.

Gjorde sig redo att lämna båten

- Här är en förfärlig massa båtar, kryssningsfartyg, marinfartyg, passagerarfartyg och lastfartyg, sa Claes Wink, kapten på TT-Lines färja avvek från sin rutt för att kunna bistå haveristen.

Två helikoptrar med specialutbildad personal för räddningsinsatser till sjöss - så kallade Rits-team - låg i beredskap på Sturups flygplats.

Befälhavaren på m/s Sassnitz förberedde en evakuering. De 169 passagerarna beordrades upp på däck i sina räddningsvästar och gjorde sig redo att lämna båten i livflottar.

Ole Nielsen, radiooperatör på en dansk räddningshelikopter, såg dramat på bara hundra meters håll:

- De flesta stod på akterdäck, tätt sammanpackade. Vattnet var lugnt, det blåste bara 10 sekundmeter och otroligt många fartyg fanns på plats. Allt verkade gå mycket bra, säger han.

Bogserades till Sassnitz

Strax efter klockan 21 kom lugnande besked från kaptenen:

- Elden verkar vara under kontroll.

Besättningen hade förseglat maskinrummet och via släckningssystemet sprutat in halongas för att kväva elden. Kaptenen rapporterade också att det inte behövdes läkarhjälp utifrån.

23.25 meddelade han att branden var släckt och att han hade beställt bogserbåtar från Tyskland.

- Färjan bogserades under morgonen tillbaka mot Sassnitz. Vi räknar med att den kommer dit på förmiddagen, säger Gert Jakobsen, informationschef på Scandlines i Danmark.

Att bogsera båten till Trelleborg var aldrig aktuellt, eftersom hamnen där är för smal.

"Jag var beredd på det värsta"

Ole Nielsen pustade i natt ut på Verlöse flygstation i Danmark - lättad över dramats lyckliga upplösning.

- När larmet kom gjorde jag mig beredd på det värsta. En motorbrand kan utveckla sig mycket snabbt.

- Jag arbetade när Estonia sjönk och såg många hemska saker. När passagerarbåtar med många människor ombord drabbas av olyckor kommer minnena tillbaka.

Läs mer om färjeolyckan

Dramat på Östersjön – minut för minut

Fredrik Engström, Christina Vallgren, Ulla-Lene Österholm, Hans Österman