Brandhärjade färjan i hamn

I kväll väntas passagerarna till Sverige

NYHETER

Vid lunchtid i dag bogserades den brandhärjade färjan in till hamn till Tyskland.

Passagerarna får återvända till Sverige med m/s Trelleborg på eftermiddagen.

Två av passagerarna valde att stanna kvar på hotell istället, på rederiets bekostnad.

Det kan dröja upp till en månad innan orsaken till branden på Sassnitz är klarlagd.

Den brandhärjade passagerarfärjan kom till den tyska staden Sassnitz vid lunchtid i dag.

Ännu har ägarna, rederiet Scandlines, ingen information om vad som kan ha utlöst branden i går kväll. Enligt Joakim Kemdahl, pressansvarig på Scandlines, kommer skadorna att inspekteras så fort som möjligt.

- Sedan beror det litet på hur snabbt man kommer fram till vad som utlöste branden. Men jag skulle tro att det tar mellan två och fyra veckor innan man kan få en klar bild över vad som hänt, säger han till Aftonbladets internetupplaga.

Tyska sjöfartsmyndigheter kommer att göra sin utredning, och dessutom ska brandorsaken utredas av rederiet självt.

När inspekterades brandsäkerheten på Sassnitz senast?

- Jag har ingen information om det. Men jag kan väl säga att generellt sett är flottan mycket bra och vi följer alla de inspektioner och regler som finns kring sjösäkerhet, säger Joakim Kemdahl.

Det 80-tal svenskar som befann sig ombord när branden utbröt kommer att erbjudas återresa omedelbart om de så önskar. Vid 17-tiden kan de första svenskarna väntas tillbaka till Trelleborg, enligt Joakim Kemdahl.

Den som känner att han eller hon inte vill gå ombord på en färja så pass nära inpå olyckan, kommer att erbjudas annat transportmedel hem till Sverige.

Bland de anhöriga till passagerarna ombord på Sassnitz finns det de som anser att informationen från Scandlines sida varit dålig.

Boris Frank, bosatt i Trelleborg, berättar för Sveriges Radio Malmöhus att han åkte ner till hamnen så fort han hörde talas om olyckan på tv. Där fick han vänta förgäves på sin hustru och hennes väninnor.

- Jag körde ner med detsamma, men det var ingen som sade något. Jag tycker att informationen från Scandlines har varit dålig, säger Boris Frank.

Enligt Joakim Kemdahl kan det givetvis ha funnits anhöriga som inte fått tillräcklig information om olyckan.

- Normalt sett är det ett enormt tryck från alla håll i sådana här situationer. Men vår ambition har hela tiden varit att de anhöriga ska få så mycket information som möjligt. Bland annat har vi haft ett eget telefonnummer dit de har kunnat ringa, säger han.

Maria Saving