Aftonbladet - en vinnare

Gapet till värsta konkurrenten har aldrig varit större

NYHETER

Aftonbladet har medvind.

I maj var vi 14 800 exemplar större än Expressen/GT/Kvällsposten tillsammans. Per dag.

Gapet till Expressen har vuxit till 132 500 exemplar på vardagar.

- Det motsvarar två stora landsortstidningar, säger chefredaktör Anders Gerdin.

Aftonbladets försäljningssiffror för maj är bra. Tidningen såldes i 382 700 exemplar per utgivningsdag. Det är en ökning med 7 500 exemplar om dagen jämfört med maj förra året.

För Expressen och systertidningarna GT och Kvällsposten fortsätter kräftgången, tillsammans tappade de 43 300 exemplar jämfört med maj förra året. Expressen stod ensam för 41 600 exemplar av tillbakagången.

Är det de som är dåliga eller Aftonbladet som är bra?

- Våra läsare verkar vara mer nöjda än deras, säger Anders Gerdin.

Han tror att en förklaring är Aftonbladets ansträngningar att lyssna på sina läsare, att försöka skriva om sådant som är viktigt för dem.

Nya grepp i höst

Något exempel?

- Inför EU-toppmötet i Göteborg, innan vi visste hur det skulle sluta, tog vi ett grepp för att skildra de grupper som tänkte demonstrera. Både de fredliga och de mindre fredliga. Det tycker jag var bra.

- Men det är mycket kvar att göra. I höst tar vi nya steg. Bland annat ska vi förbättra bilagorna och stärka vårt opinionsmaterial.

Kan du vara schyst och ge Joachim Berner, Expressens chefredaktör, ett råd?

- Jag tror inte att han är så intresserad av de råd jag kan ge honom. Han vill göra tidning efter sitt eget huvud. Vi önskar honom lycka till.

Ger kraft i journalistiken

Upplaga hit och upplaga dit. Hur viktig är egentligen upplagans storlek?

- Man kan tycka att det är larvigt ibland, snacket om upplaga, upplaga, upplaga. Men det är viktigt att vara stor och betydelsefull, det ger en helt annan kraft i journalistiken. Det gör att andra lyssnar på vad tidningen säger.

- Sedan är det väldigt viktigt vad gäller våra intäkter, och våra annonsörer tittar väldigt mycket på hur många läsare vi når.

Vad är bäst för Aftonbladet, regn eller solsken i sommar?

- Tidigare sa man att vi sålde bäst när det regnade, men de senaste åren har det varit tvärtom, vi har sålt bäst när det har varit fint. Så jag hoppas på en vacker sommar av flera skäl.

Säger Anders Gerdin, vars största bekymmer i dagarna är att hålla sin båt i rätt kurs.

Christina Vallgren