Luftballong nödlandade på skoltak

Flygledare kritiska till turisttrafiken

NYHETER

En luftballong tvingades i går kväll nödlanda på ett skoltak i södra Stockholm.

Flygledningen på Bromma flygplats skulle helst se inskränkningar i den populära trafiken.

- Det är ett gissel med en luftfart som man inte kan styra, säger flygledaren Leif Åhlstad till aftonbladet.se.

ballongen tar mark En luftballong tvingades nödlanda på en skolgård i Hagsätra i går kväll.
Foto: SUNE KANGAS
ballongen tar mark En luftballong tvingades nödlanda på en skolgård i Hagsätra i går kväll.

Södra Stockholm strax före klockan 22 i går kväll.

En av de stora luftballonger som sommartid flyger över Stockholm har fått problem. Ballongen är på väg ner, och en mängd stockholmare ser hur den slår i träden innan den studsar på ett skoltak för att slutligen hamna på marken. Lyckligtvis kom ingen till skada.

Sune Kangas i Hagsätra filmade hela händelsen från sitt fönster.

- Jag tyckte den bar sig konstigt åt från början. Den gick så lågt, och slog i trädtopparna. Jag förstod snabbt att det var något som var fel, säger han till Aftonbladets internetupplaga.

Ett gissel för Bromma flygplats

En normal kväll flyger mellan 10 och 15 luftballonger över Stockholms innerstad. Ett omtyckt sommartecken för många - ett gissel för andra. Till exempel för de flygplan som lyfter och landar på Bromma flygplats i norra Stockholm.

- Ballongerna flyger över Stockholm, och Stockholms centrala delar ligger på antingen vår in- eller utflygning. Där ligger problemet, säger Leif Åhlstad, flygledare på Bromma flygplats.

Klagomålen från allmänheten på ballongerna är många, säger han. Det vanligaste gäller djur som blir skrämda av lågtflygande ballonger.

Flygledarna på Bromma skulle helst vilja se ett förbud för ballongflygningar över Stockholms centrala delar. Istället skulle trafiken kunna flyttas till ytterstaden.

- Reglerna är redan så pass hårda så nästa steg är ett förbud, säger Leif Åhlstad.

Förseningar blir dyra

Den främsta orsaken till inskränkningar i trafiken skulle vara ekonomisk. Om den reguljära trafiken blir försenad på grund av ballonger så kostar det pengar.

- Det är en trafikmässig konflikt. Egentligen ska alla ha lika villkor, men flygledningen på Bromma kan nog värna om sin verksamhet. Den tunga kommersiella trafiken vill man lämna företräde, säger Kjell Franzén på Luftfartsinspektionen.

Ballongernas startplats bestäms med utgångspunkt från vindar och destination. Men landningsplatsen är svårare att förutse. Ballonger styrs med hjälp av vindarna, och ändras förutsättningarna, ändras också landningsplatsen.

- Normalt sett krävs markägarens tillstånd för landning, men det kan de inte få eftersom de inte kan styra, säger Leif Åhlstad.

Se landningen i webb-tv

Maria Saving