Änglariket

NYHETER

Många supporterklubbar jagar frenetiskt en egen klubblokal.

Änglarna har inga såna problem.

De har en egen pub.

- Det är ett väldigt avslappnat sätt att mötas på. Det passar nästan alla, säger Änglarnas kassör Andreas Johansson.

ÄNGLARNAS HEMMAPLAN I förgrunden skålar Mikael Svensson och Samuel Jonsson för en framgångsrik blåvit framtid. En stor del i supportrarnas perfekta mötesplats på Friggagatan i Göteborg har "mästerkocken" Arne Andersson och Mats Engstrand i Änglarnas styrelse. "Vi kan inte klaga över den här mötesplatsen", säger kassören Andreas Johansson.
Foto: UFFE NYLÉN/BLR
ÄNGLARNAS HEMMAPLAN I förgrunden skålar Mikael Svensson och Samuel Jonsson för en framgångsrik blåvit framtid. En stor del i supportrarnas perfekta mötesplats på Friggagatan i Göteborg har "mästerkocken" Arne Andersson och Mats Engstrand i Änglarnas styrelse. "Vi kan inte klaga över den här mötesplatsen", säger kassören Andreas Johansson.

Ironin och skämten hänger i luften.

En imponerande samling matchtröjor hänger i taket, och väggarna är fyllda med blåvit historia.

Det är lugn och trevlig stämning.

Det är uppladdning inför en hemmamatch.

- Hit kommer föräldrar med småbarn, till gubbar på 70-80 år. Det gör att stämningen blir lite annorlunda jämfört med andra krogar, säger Andreas.

Änglarna har drivit puben - eller klubben som den också kallas - sedan 1996, så i höst väntar femårsjubileum.

Den håller öppet matchdagar, fredagar och lördagar.

- Eftersom vi skött det så bra är myndigheterna välvilligt inställda till oss. Det var mycket liv när vi fick tillståndet, "Ska huliganerna få ett

eget ställe?", lät det, minns Andreas.

Än är det dock inget vinstdrivande verksamhet.

- Ombyggnaden när vi flyttade in blev dyrare än den hade behövt bli. Det skedde ingen upphandling, utan man tog första bästa snickare. Därför har vi en del lik i lasten som vi tvingas beta av.

Tre önskemål finns

Men som landets enda kommersiella supporterklubb, Änglarna driver ju också den blåvita souvenirförsäljningen på egen hand, är ändå målet inte att lägga pengarna på hög.

Andreas har tre önskemål att lägga en framtida vinst på.

Dumpa priserna på bortaresor, så att det därmed alltid skulle åka med mycket folk.

Medlemmarna ska inte behöva betala mer än vad de redan gör (medlemsavgiften ligger på 150 kronor per år för dem över 18 år, 75 för dem under, 50 för små barn, och för 1 500 kronor erhålls livstids medlemskap).

Bygga ut "Klubben" så att den attraherar fler.

Omsättningen låg förra året på 500 000-600 000 kronor men målsättningen är att ligga över miljonen.

- Det tar mycket tid och det ligger mycket ambitiöst arbeta bakom restaurangverksamheten. Emellanåt är det jobbigt, men när det en månad varit några bra hemmamatcher med över 100 000 i omsättning känns det värt besväret.

Finns det någon avundsjuka bland andra supporterklubbar på era förutsättningar?

- Åtminstone beundran. Vi har haft en del besök och då har de sagt "Det här är bra". Inredningen är enkel men det är bra, prisvärd mat och öl.

- Den stora fördelen tycker jag dock är att alla känner igen alla och vet vem alla är. Jag tror det är viktigt att vi inte slutar med den här verksamheten. Det är nog många som kommer hit som inte kommer ut på krogen i vanliga fall.

Ska man nämna något negativt så blir det lokalens placering - Friggagatan.

- Det är en sliten gata som går under namnet "Bikerstreet". Det låg en massa motorcykelaffärer här förut och en och annan exotisk danssalong, om man uttrycker sig så.

Men vem bryr sig om det väl inne i lokalen?

Då känns det ändå som änglariket.

Så är läget i allsvenska supporterklubbarna

Niklas Forsman