McDonalds gäster flyr

Hemlig rapport: Var tionde är missnöjd

NYHETER

LONDON

Otrevlig personal skrämmer iväg McDonalds kunder.

En hemlig rapport visar att var tionde besökare är missnöjd.

Hamburgerjätten antas nu förlora miljarder på dålig service.

Den avslöjande rapporten snappades upp av nyhetsbyrån Dow Jones från McDonalds interna hemsida.

De dagliga högarna med klagomål har blivit så stora att företaget under sin senaste världskonferens vid Hamburgeruniversitetet utanför Chicago gav frågan högsta prioritet.

Mest gäller klagomålen personalen som sägs vara otrevlig och inte alls ”ger mer” som reklamen lovar.

Långsam ”snabbmat”

De missnöjda tycker också att beställningar tar för lång tid. När de väl kommer är det inte sällan fel saker som ligger på brickan – och Happy Meal, barnmenyn med en leksak, är alldeles för ofta slut, tycker kunderna.

Enligt rapporten blir dagligen elva procent av kunderna så missnöjda att de klagar direkt på plats i restaurangen. En majoritet av dessa tycker även att klagomålen behandlats otillfredsställande.

Hälften undviker McDonalds

Hälften av de missnöjda går mera sällan eller inte alls till McDonalds.

Klagomålen tros vara toppen av ett isberg, de flesta missnöjda säger inte till – men kommer inte tillbaka. Nu ska kundflykten hejdas med ett ”vinna tillbaka kunderna-program” enligt nyhetsbyrån.

Svenska McDonalds känner inte till rapporten och har inte märkt någon ökning av klagomål.

– Vi bokför inte klagomålen på det sättet, men de flesta klagomål gäller just servicen, säger Bertil Rosquist, miljöchef på McDonalds.

McDonalds i Sverige tar emot cirka 130 miljoner gäster varje år. De missnöjda kan förutom att vända sig direkt till restaurangen ringa till en särskild klagotelefon med sina problem.

Problemen antas bero på att personalen är ung, oerfaren och inte särskilt välbetald. Företaget säger självt att de ständigt jobbar med att förbättra servicen.

Service ingår i utbildningen, det är viktigt för oss att alla som lämnar restaurangerna är nöjda, säger Bertil Rosquist.

Klagomålens fem i topp

Jessica Ritzén