Branden släckt i Landskrona

Nu ska miljöskadorna kartläggas

NYHETER

Taktiken att täcka den våldsamma branden i batterilagret med grus lyckades.

I dag släcktes branden och Landskronaborna kunde äntligen andas utan att riskera hälsan.

Nu återstår arbetet att undersöka vilka skador som drabbat miljön.

Vid tretiden i morse stod det klart att grustaktiken lyckats och att branden kunde släckas.

Redan på lördagseftermiddagen startade arbetet med att lägga ett par tre decimeter tjockt täcke av grus över det brinnande lagret av tusentals ton gamla batterier.

Branden hade då härjat i ett och ett halvt dygn, och varken vattenkanoner eller skumsläckare hade haft någon större effekt.

- Lastbilarna med grus körde i skytteltrafik till och från brandplatsen, säger Mats Olsson, brandmästare vid räddningstjänsten i Landskrona till TT.

Lagret ska bevakas

Hur mycket grus som behövdes för att kväva branden är det ingen som vet, med enligt Mats Olsson handlar det om åtskilliga ton som traktens företag ställde upp med.

I morse kunde en lättad räddningstjänst lämna beskedet att de onyttiga gaserna inte längre vällde ut över staden.

För räddningstjänstens del var uppdraget i praktiken slutfört vid åttatiden på morgonen. Då hade ett stort antal brandmän från Landskrona, Lund, Malmö, Svalöv och Mörarp många svettiga timmar bakom sig.

Under den kommande veckan ska två brandmän bevaka det utbrända lagret på Boliden Bergsöes bekostnad.

- Det är företaget som fattat beslutet av säkerhetsskäl. Det kan fortfarande finnas glödhärdar i lagret och då är det viktigt att de släcks omedelbart, säger Mats Olsson.

Svavelsyra och bly

Frågan är vilka konsekvenser utsläppet av tungmetaller i luften och via släckningsvattnet som rann ut i Öresund får. Redan i fredags togs en del prover som visade relativt höga halter av svavelsyra, bly, zink och koppar i vattnet i Lundåkrahamnen. Om någon vecka ska nya mätningar göras.

Landskronas miljöchef Högni Hansson uppskattar att utsläppet av tungmetallerna motsvarar vad som normalt skulle ha släppts ut av industrin under en period på flera år.

- Tungmetallerna kommer att sätta sig i bottensedimentet för att sedan lagras hos bland annat fåglar och fiskar, säger Högni Hansson till TT.

I det utbrunna lagret fanns 14 000 ton uttjänta bilbatterier från hela Norden. Efter branden ifrågasätts lämpligheten att förvara så stora mängder batterier på ett och samma ställe. Under veckan ska Högni Hansson diskutera den saken med företrädare för Boliden Bergsöe.

- Det är alltid sårbart när man koncentrerar så stora anläggningar på ett och samma ställe. Tidigare fanns batterilager i Finland och Danmark men de gick omkull ekonomiskt, säger Högni Hansson.

TT ( )