Sökmotorer anmäls för bedrägeri

Konsumentgrupp: Betalda annonser smygs in i sökresultaten

NYHETER

Vilka resultat som hamnar överst när du söker på internet är ingen slump.

Topplaceringarna säljs till högstbjudande, påstår en amerikansk konsumentgrupp som anmält åtta sökmotorer till konkurrensmyndigheten i USA.

Det är några av de största och mest välkända sökmotorerna på internet som nu anklagas för att inte informera sina kunder om att vissa sökresultat är förklädda annonser.

Den amerikanska konsumentgruppen Commercial Alert anmälde i måndags åtta sökmotorer till konkurrensmyndigheten.

MSN, Altavista och Netscape

Anklagelserna gäller bedrägeri, och bland de åtta finns AltaVista, MSN och Netscape, skriver nyhetsbyrån AP.

"Annonsörer betalar företagen bakom sökmotorerna för att få sina produkter och tjänster att hamna högt på listan över sökresultat", skriver Commercial Alert i sitt brev till myndigheten.

Ser objektivt ut

"Det ser ut som om informationen kommer från en objektiv databas - men i själva verket handlar det om betalda annonser".

Det finns förmodligen olika orsaker till sökmotorernas agerande, tror Gary Ruskin på Commercial Alert. Dels slutet för den blomstrande annonsmarknaden på nätet, dels den allmänna kommersialiseringen av internet.

Viktigt redskap

- Sökmotorerna har blivit ett viktigt redskap i sökandet efter kunskap i dagens samhälle. Att vinkla resultatet till olika skojares fördel utan att berätta det för konsumenterna är allvarligt, säger Gary Ruskin till AP.

Nyhetsbyrån försökte häromdagen få tag på ansvariga för de anmälda sökmotorerna.

Tre av dem var villiga att kommentera anmälan. Både LookSmart och AltaVista förnekar påståendena.

"Framgår tydligt"

Kristi Kaspar, taleskvinna för Microsoft, säger att det tydligt framgår vilka av sökresultaten som fått betala för sig.

- Våra kunder är klara över skillnaden och vi känner oss tillfreds med vår service, säger Kaspar.

Enligt en talesman för Microsoft, Matt Pilla, levererar MSN bara de sökresultat som kunderna efterfrågar.

Nu hoppas Commercial Alert att konkurrensmyndigheten ska tvinga sökmotorerna att på ett tydligt sätt tala om för konsumenterna vilka resultat som är annonser och vilka som inte är det.

Maria Saving