Frimärken? Nej, inte här på Posten

Kunderna tvingas gå till vanliga butiker

NYHETER

Snart kommer postkontor utan frimärken.

Posten vill att kunderna ska köpa portot i mataffären.

- Väldigt få kunder köper frimärken och betalar räkningar samtidigt, säger Charlotte Ahlström på Posten.

Fler serviceställen och färre kontor De traditionella postkontoren är på väg bort. Posten har stora förändringsplaner, bland annat att frimärken inte längre ska säljas på Posten, utan i affärerna.
Foto: PETER KNOPP
Fler serviceställen och färre kontor De traditionella postkontoren är på väg bort. Posten har stora förändringsplaner, bland annat att frimärken inte längre ska säljas på Posten, utan i affärerna.

I Örebro är Postens framtida kontorsnät redan klart.

De traditionella postkontoren har försvunnit och i första hand ersatts av serviceställen i matbutiker där man kan betala räkningar, lämna paket och köpa frimärken.

För att ge bättre service

- Vi gör det här för att möta kundernas krav på bättre service när det gäller brev och paket, säger Charlotte Ahlström, huvudprojektledare för Postens nya servicenät.

Örebro har valts som pilotstad för den nya kontorsstrukturen och hittills har reaktionerna varit blandade.

En del kunder tycker det är bra att kunna hämta paket och lämna brev i sin närbutik. Andra rasar mot att det inte går att köpa frimärken och lämna paket vid de gamla postkontoren som i dag oftast bara har kassaservice kvar.

- De enkäter som vi gjort visar att kunderna är nöjda.

Skulle ni inte kunna ha kvar frimärkena på alla kontor åtminstone?

- Undersökningar visar att väldigt få kunder köper frimärken och betalar räkningar samtidigt. Naturligtvis är det här en stor förändring för våra kunder och man måste hitta sina butiker som har postservice. Men för att kunna utöka servicen med fler ställen och ha längre öppettider måste vi lägga de här tjänsterna i två separata nät.

Fortsätter till hösten

Charlotte Ahlström pekar i stället på vinsterna med den nya kontorsstrukturen. Dagens 1 350 traditionella postkontor ska om två år ha ersatts med över 3 000 serviceställen där man kan köpa frimärken och lämna sina paket.

I höst fortsätter Posten ombyggnaden av kontorsnätet och allt beräknas vara klart i slutet av nästa år.

Så vill posten ha det i framtiden

Andreas Fahlén