Babyns namn? En affär för högstbjudande

NYHETER

Vad ska den lille heta? Tja, kanske "Coke", "Heinz" eller "Microsoft"?

  Ett amerikanskt par auktionerar ut sin sons namn på internet till högstbjudande sponsor.

  - Vi tror att det är väl värt företagens investering, säger den blivande fadern.

Sådärja, nu är College fixat. Bilden är ett montage, förstås.
Sådärja, nu är College fixat. Bilden är ett montage, förstås.

New York-paret Jason Black och Frances Schroeder har inte bestämt vad deras ofödde son ska heta ännu.

  Men de har inte köpt någon bok med namnförslag för att få hjälp på traven. Inte heller sitter de uppe om kvällarna och diskuterar saken.

  Istället har de bestämt sig för att försöka dra ekonomisk fördel av sonens namn - genom att auktionera ut rättigheterna till det på internet.

  Minst en halv miljon dollar, det vill säga cirka fem miljoner kronor, vill föräldrarna ha. I övrigt får högstbjudande sponsor avgöra vad pojken ska heta.

  - Det kommer att uppmärksammas mycket i medierna när barnets namn avslöjas. Den potentiella exponeringen för företagen är enorm, och vi tror att det är väl värt deras investering, säger Jason Black till AP.

Ännu inget intresse från jättarna

  Paret hoppas att inkomsterna från deras sons företagsnamn ska ge dem råd att köpa ett nytt hus och finansiera barnens utbildning. I dag bor familjen två vuxna och två barn i en tvårumslägenhet i New York, och föräldrarna är rädda att det kommer att bli trångt när ännu ett barn kommer till världen.

  Nät-auktionen publicerades på nätet den 18 juli och kommer att avslutas den 28.

  Än så länge har inget företag visat intresse för att få döpa den amerikanska babyn.

Maria Saving